Middeleeuwse burcht - Reisverslag uit Fontanges, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Middeleeuwse burcht - Reisverslag uit Fontanges, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Middeleeuwse burcht

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Augustus 2016 | Frankrijk, Fontanges

Ah, ik zag dat het verslag van gisteren afgebroken was, kwam door een smiley, de rest staat er nu ook bij. De avondwandeling was donker, het beeld van het dorpsfeest riep nostalgische gevoelens op, pubers in de botsauto's, de schiettent, wankelende mensen..... Er was nog een optreden gaande van een zangeres en een magiër, Franse hits en flauwe goocheltrucs. Het vuurwerk hebben we niet afgewacht maar later door het slaapkamerraam kunnen zien en horen!

Vandaag wilden we eindelijk een kasteel/burcht van binnen zien nadat we er al zoveel hadden gepasseerd. Het kasteel van Anjony ligt hier vlakbij in het prachtige dorp Tournemire. Het is een imposante burcht uit de 15e eeuw, gebouwd door een compagnon van Jeanne d'Arc in opdracht van Karel de VIIe. Het is niet groot, maar wel hoog, 40 meter en bestaat uit vier torens dicht op elkaar. Tussen de torens zijn vertrekken van 100 m2. In de 18e eeuw is een aanbouw gerealiseerd die nog steeds bewoond wordt door nazaten van de Fam. Anjony.
Het is jammer dat de gids in hoog tempo zijn verhaal deed, dan is het moeilijk te volgen voor mij, maar aan de reacties van de andere bezoekers te merken was het doorspekt met anekdotes. Af en toe pikte ik iets op. Gelukkig was er wel een geschreven uitleg in het Nederlands, die was natuurlijk zonder de anekdotes... Er is nog veel in oorspronkelijke staat en veel voorwerpen, meubels zijn bewaard gebleven uit de afgelopen eeuwen. Meest opvallende en ook mooiste waren de fresco's in prachtige natuurlijke tinten. De tweede verdieping rondom met taferelen van moedige ridders, geschilderd door Vlaamse meesters. Op de eerste verdieping bevond zich in de ronding van een van de torens een kapel, ook heel mooi beschilderd met uiteraard bijbelse taferelen. De rondleiding ging tot boven in de torens, schitterend uitzicht en tevens een kijkje in het leven op dit kasteel in voorbije tijden.
Via kleine weggetjes door het mooie landschap, met hier ook veel burons (zomerboerderijen), terug naar Fontanges. Het is trouwens een dorp met enkele bezienswaardigheden en een heel eigen karakter. Een daarvan ligt direct naast onze herberg, een kerkje uitgehouwen in de rots (Chapelle monolitique) met daarbovenop een groot Mariabeeld die de wacht houdt. Opvallend aan dit dorp is dat de huizen in een lange rij aaneen gebouwd zijn terwijl ze elders bijna altijd los staan van elkaar. In het dorp ook een opvallende 15e eeuwse kerk.
Vanmiddag heerlijk relaxen aan het zwembad. Volgens de weerapp zou dit wel eens de laatste mooie zonnige dag van deze week kunnen zijn.... we zullen zien...
Nu kijken naar de spannende volleybal wedstrijd Ned-USA...

• 08 Augustus 2016 - 23:41

Rianne:

Het wordt nu bijna een gewoonte om 's avonds voor bet slapen jullie verslag te lezen.
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen

• 09 Augustus 2016 - 11:19

Nelly Merckx-koppers:

ja veel kastelen , leuke dorpjes ,en kaas en wijn , daar al geweest bij zo wijnboerderij hier ook prut weer