Gien en Charleroi - Reisverslag uit Charleroi, België van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Gien en Charleroi - Reisverslag uit Charleroi, België van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Gien en Charleroi

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

13 Augustus 2016 | België, Charleroi

Lekker was het bij Ferme Auberge Bruel en gezellig! We moesten er een stukkie voor rijden over kronkelige wegen, maar J had dat voor ons en zich zelf over, het was het waard!
Laatste nachtje in de Auvergne, vanmorgen moesten we echt richting het noorden gaan rijden. Uitgebreid afscheid genomen van BenB, wat een gezellige dagen hadden we met hen!
De eerste kilometers reed er een tractor met aanhanger vol Salers runderen voor ons, voor hen was het vast het laatste ritje, voor ons een mooi afscheid van dit prachtige gebied. Onderweg nog wat boodschapjes gedaan voor de picknick onderweg. Via de Dordogne en de Limousine reden we naar het het noorden van de Auvergne, de Allier. De eerste honderd kilometer viel enigszins tegen, veel bomen langs de kant van de weg waardoor er weinig uitzicht is. Daarna door een gebied met veel graan en hooivelden, tientallen meters hoog stonden de balen soms opgestapeld in het veld. Verrassend mooie dorpjes zoals Crocq, nooit eerder van gehoord maar prachtig gelegen op een heuvel met kasteel. Bij Sancerre reden we plots door een dorp met tientallen wijnboeren en natuurlijk mooie druiventeelt op de zuidelijke hellingen. De geplande bestemming voor de overnachting was Gien aan de Loire en dat bleek een goede keus. Gezellig centrum waar we nog even rondgelopen hebben en terras bezocht nadat het eerste het beste hotel dat we aandeden raak was. Prima kamer en uitzicht op de rivier en op de brug over de rivier, oorspronkelijk uit de 15e eeuw. Apart om te lezen dat deze brug gebouwd werd in opdracht van Anne de Beaujeu, deze dame heeft gewoond in het kasteel van Chantelle waar wij eerder in de omwalling ons huisje hadden. Deze brug was een strategisch punt tijdens de beide WO's, dat bleek wel uit de verhalen die we lazen in het oude centrum. We vonden een restaurant met uitstekende keuken, dus ook dat was weer helemaal in orde. Nu lekker slapen en morgen op tijd weer op!

Om tien reden we Gien uit voor de volgende etappe. We verlieten de Loire en passeerden richting het Noorden vele rivieren waaronder de Seine. Maar ook de Marne en de Aisne en telkens weer mooie plaatsen bij de overgangen. Er zijn onderweg genoeg redenen om even te stoppen, dan weer een gezellig ogend centrum, prachtige abdij midden in een dorp, bijzondere kerk etc. Toch stoppen we alleen voor pauze want anders zouden we nooit thuis komen. De eerste pauze in een klein dorpje met op het terras druk pratende Fransen, leuk sfeertje. Tweede stop op een pleintje voor de Mairie, lekker in de schaduw van bomen, derde pauze op een kruispunt van wegen bij een rock cafeetje met aan de overkant een mooi oorlogsmonument. Die zien we weer veel in het Noorden van Frankrijk. Het rijden in de open auto laat ook geuren toe, veel variatie daarin! Zo rijd je langs een veld vol bloemen die een heerlijke geur verspreiden en waarboven honderden vlindertjes fladderen, dan weer langs een veld waar de boer juist aan het mesten is. Last van uitlaatgassen hebben we niet want de wegen die wij berijden zijn bijzonder rustig. Toch reden we vanmiddag 5 km in de file, oorzaak was een colonne van landbouwvoertuigen die zo groot waren dat ze niet ingehaald konden worden, tja, kan gebeuren.
Het idee was om in België te overnachten, dat bleek lastiger dan gedacht en uiteindelijk vonden we een hotel in Charleroi. Deprimerende stad maar daar heb je op de hotelkamer geen last van!
Morgen de laatste etappe naar huis

• 13 Augustus 2016 - 23:25

Jan Ton.:

Els en Wouter, we hebben 'n beetje de vakantie mee beleeft het was mooi en gezellig en nu alweer bijna thuis. Goede reis verder en we zien elkaar gauw.

groetjes,
    Jan en Ton.

• 14 Augustus 2016 - 08:13

Nelly Merckx-koppers:

ja els en wouter ,het is weer voorbij .weer n jaartje wachten op de volgende reis .zo zjin wij er thoch n beetje bij
    l g hoor