Voortreffelijk BenB! - Reisverslag uit Salers, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Voortreffelijk BenB! - Reisverslag uit Salers, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Voortreffelijk BenB!

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Augustus 2016 | Frankrijk, Salers

Niet alleen het bed was uitnodigend, de hele entourage is dat. Het huis is zo smaakvol ingericht en dat geldt zeker ook voor de logeerkamer. Een vrolijk gestreept behang, de kleur van de gordijnen, het plafond en de vloer daarop afstemd (geel-oker tinten). Een magnifiek uitzicht uit het openslaande raam met luiken. De luiken lieten we open en met het licht van de maan dat door de voile gordijnen naar binnen scheen vielen we in slaap, op de achtergrond het geruststellende geluid van de koebellen. 's Morgens vroeg wakker geschrokken van een hinnikend paard, enkele meters onder ons raam vandaan in de wei, hihihininnik. Gezellig ontbijt met zijn viertjes en plannen gemaakt voor de dag. Tijdens het ontbijt kwam natuurlijk de vos nog ter sprake, hij had J in zijn dromen lastig gevallen.
De grote collectie wandelingen was juist dat weekend aangevuld dus togen we op pad naar een ook voor BenB nieuw exemplaar. Geen al te grote hoogteverschillen en 12 km lengte, goed te doen! In de omschrijving stond dat het door een "melancholisch landschap" zou leiden, dat klonk zeer interessant en wekte onze nieuwsgierigheid. Het was beslist een mooie wandeling over afwisselende paden, bos en uitzichten. Met name de eerste kilometers boden een fantastisch uitzicht op het massief van de Cantal en de Puy Marie. We passeerden een allerschattigst en prachtig gerestaureerd kasteeltje in privé bezit. Daartegenover een 12e eeuwse kapel die helaas op slot was, door de spleten in de toegangsdeur konden we toch een blik werpen op de bijzondere fresco's. In de wei met opgedroogde koeienvlaaien hielden we onze picknick bij gebrek aan bankjes onderweg. Toch nog een behoorlijke klim door het bos waar J met zijn scherpe mes een wandelstok fabriceerde. BenB zijn slimme wandelaars, telkens als een markeringsteken overgroeid was of dreigde te worden, werd er ter plekke gesnoeid, heel handig!
Prima wandelweer trouwens, korte broek aan en vestje mee, in de zon heel aangenaam, in de schaduw of wolken frisjes.

Dinsdagavond had J voor een heerlijke maaltijd gezorgd met gewokte groenten en gemarineerde canard, mmmmm. Vandaag deed ik, zoals zij van ons verwachten, of ik thuis was en zorgde voor de avondmaaltijd. De buurvrouw had twee enorme courgettes en nieuwe aardappeltjes uit de moestuin afgegeven, daar wist ik wel raad mee. Gevuld met spekjes, tomaten en bleu d'Auvergne onder de grill en de aardappeltjes klein gesneden en gebakken. Eten bij de ondergaande zon aan de rand van de wei, hoe romantisch wil je het hebben? Daarna wel gauw naar binnen want het koelde snel af! 's Avonds druk geweest met vakantiekaartjes versturen, vandaar dat dit dagverslagje een dag later is!

• 11 Augustus 2016 - 23:28

Harry En Carolien:

Bij toeval jullie reisverslagen ontdekt. Leuk om te lezen. We zijn bijna geneigd om ons reisdoel in september te wijzigen maar ja dan missen we de TR meeting. En Toscane is natuurlijk ook een mooie strek om rond te rijden. Heel veel reisplezier en nog vele mooie belevenissen. groetjes. Harrylien

• 12 Augustus 2016 - 08:47

Nelly Merckx-koppers:

leuk plekje zo als ik lees gezellig veel plezier van daag