op de tweewieler door Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu op de tweewieler door Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

op de tweewieler door Hoi An

Door: els

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Augustus 2010 | Vietnam, Hoi An

Wat een prachtige dag weer vandaag!
Om 8 uur vertrokken we de stad in waar we opgewacht werden door een Nederlander die in Hoi An woont. Met een boot werden we overgevaren naar een eiland in de rivier en daar stonden echte Vietnamese fietsen klaar. Wat een geweldige ervaring. We reden door de stad, kleine straatjes langs de huizen en door het agrarische gebied. Als je naar binnen kijkt zie je bijna in elk huis een huisaltaartje, de voorouderverering. In Vietnam is de sterfdag belangrijker dan de geboortedag, die weten mensen vaak niet precies. Ook is er verwarring ivm de twee kalenders die gebruikt worden. Als je twee dagen voor "Tet", nieuwjaar volgens de maankalender, geboren wordt, ben je na twee dagen al 1 jaar oud.

We stopten bij een scheepswerf en zagen hoe de boten waterdicht worden gemaakt, dat moet elk half jaar gebeuren. Een heel karwei, de techniek die gebruikt wordt is nog dezelfde als uit de tijd van de VOC.
Hij wees ons ook op de vele soorten palmbomen, zo zagen we vandaag ook de watercocospalmboom (mooi woord voor scrabble).

Het was een perfecte dag, bijna geen wolkje aan de lucht. Ik had me goed ingesmeerd met zonnebrand en dat was nodig ook. Aan het eind van de fietstocht lagen twee boten klaar voor de terugtocht van een uurtje.
Hoi An ligt aan de monding van een rivier en dicht bij de zee. Dit gebied wordt jaarlijks meerdere malen getroffen door overstromingen en tyfonen. De mensen zijn dat gewend, de huisraad wordt naar het dak of tweede verdieping gebracht. Ze wachten gelaten tot het water weer gezakt is en pakken hun leven weer op.

We waren toe aan de lunch en die was zoals elke dag weer heerlijk. Telkens worden er typische gerechten van de streek geserveerd en zo is het heel afwisselend. Vandaag hadden we bv een soort kroepoek van bananenmeel en daarbij een zoetzure salade met garnalen, mmmm. Als je niet van vis houdt heb je wel een probleem want er zit altijd vis in het menu.

En gisteren hebben we wonton (ook typisch voor Hoi An) gegeten, op aanraden van Rianne en Mark, aan de haven. Heel lekker! Krokant korstje gevuld met een stukje vlees of vis. Ik bestelde ook maar meteen de wontonsoep (40 cent) en die was ook heel lekker.

Na de lunch stond er nog een wandeling door de stad op het programma om een aantal hoogtepunten te bezoeken zoals de Japanse brug en een oud koopmanshuis. Het was ontzettend warm, we liepen te zweten als.....
Een aantal mensen had gisteravond kleding besteld en moest om 4 uur komen passen. Ik ging mee want dat leek me leuk om te zien. Inmiddels hadden we gerommel gehoord en was de lucht heel donker geworden. Wouter had zin in een terras en ging met een ander stel mee. We waren nog niet in de winkel of het brak los.... een zeer hevige tropische regenbui. In no-time stond de straat blank en veranderde in een rivier, wat een water in een keer. Het koelde wel lekker af.... met een emergency-jacket aan ben ik terug gegaan naar het hotel toen het minder hard ging, Wouter kwam een halfuurtje later.

Hoi An is hartstikke leuk, wel heel toeristisch. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco, dat zegt wel wat over de charme van dit (voormalige) havenstadje aan de rivier.

Oh ja, we hadden ook weer moterpech! We zaten op twee boten, een hield er mee op en werd door de ander op sleeptouw genomen. Lachen natuurlijk! We hebben sowieso best veel lol, leuke groep mensen.

Vanmiddag heb ik na een lekkere douche een halfuurtje zitten lezen. Verder is deze reis behoorlijk intensief, maar dat wisten we. Het is borreltijd, tot morgen!

• 09 Augustus 2010 - 14:13

Yvonne:

Hay, jeetje wat een verhaal weer zeg, je kunt er echt strax een boek zeg maar liever een pil over schrijven. Heel leuk te lezen over alle nieuwe ervaringen die jullie opdoen. T weer hier is nu ook wel aangenamer dan een paar dagen geleden. Ben nu een aantal dagen vrij. Ik zou zeggen geniet nog van alles wat op jullie pad komt, dan kan je strax thuis lekker uitrusten van alle indrukken en ervaringen ha ha, nog veel plezier, gezellig dat t gezelschap ook goed klikt! gr en liefs uit A'dam

• 09 Augustus 2010 - 18:47

Rianne:

Wat goed dat jullie Wonton hebben geproefd, als ik er aan denk krijg ik gelijk honger.mmmm..
    Wij kunnen ook altijd erg genieten van het Aziatische eten.
    Ik vind het wel een raar idee dat jullie nu in de steden lopen waar wij vorig jaar doorheen trokken.
    Tevens mijn complimenten voor het schrijven van de stukjes, je schrijft erg leuk en levendig! Ik zie het helemaal voor me hoe jullie daar met zn tweetjes daar lopen.

Ik begin jullie nu wel een beetje te missen, we zien elkaar dit jaar wel heel lang niet.

Ik ben vandaag weer voor het eerst naar school gegaan om wat voorbereidingen te treffen... tja de vakantie zit er bijna op.

Heel veel liefs.