Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

18 December 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Wat een indrukken deze eerste dag van onze vakantie!
We vertrokken om 22:15 uur van Schiphol. Met nogal luidruchtige medepassagiers was het een onrustige nacht aan boord, met wat hazenslaapjes landden we om half acht plaatselijke tijd op het nieuwe Dubai AirPort. Vanuit de lucht zagen we zand, zand en nog eens zand. De gebouwen ook in zandkleur en alles (wegen, gebouwen) in rechte lijnen en geometrische figuren in de woestijn.
Geduld is een schone zaak bleek op de luchthaven, een uitgebreide pascontrole door mooie Arabische mannen met chocoladebruine huid, keurig getrimde baarden en hun witte traditionele gewaden met hoofdbedekking, zorgde voor het nodige oponthoud. Ruim anderhalf uur na de landing vertrok de bus voor een tour door Dubai. We hadden een uitstekende Nederlandse gids die veel wist te vertellen, heel interessant. Het was heel rustig op de weg, vrijdag is wat bij ons de zondag is, rustdag dus.
De eerste stop was in Dubai Marina, een hippe nieuwe wijk rond een kunstmatige haven, met gebouwen die architectonische hoogstandjes zijn, indrukwekkend! De volgende stop, na een rit over een 7-baans (!) snelweg, was bij het mooie witte strand strand en het 7 sterren (!) hotel van Dubai, goedkoopste kamer 2000 euro per nacht, grootste suite 780m, prijs onbekend.... natuurlijk een helikopterdek aanwezig. Op het strand stonden zgn "smartpalmen" kon ik mooi even naar huis appen dat we goed aangekomen waren! Het bekende en beroemde palmeiland was de volgende bestemming, de ring rondom is 11 km, de stam van de palmboom is 2,5 km en het hart van de palmboom nog eens 2,5 km. Uiteindelijk ben je dus 5 km uit de kust verwijderd. Vanuit de bus konden we goed de palmbladeren met de eindeloze stranden zien, allemaal privé!
Toen naar de grootste mall ter wereld, 1200 shops onder een dak en daarnaast nog o.a. pretpark, ijsbaan en aquarium geïntegreerd. Het kan niet op, grenzend aan de mall het hoogste gebouw ter wereld, 828 meter, niet normaal! In 2020 is de worldexpo in Dubai, de hoogte van de Burj Khalifa moet dan nog eens overtroffen worden.
Het is sowieso ongelooflijk als je beseft dat amper 20 jaar geleden het hele gebied woestijn was, eigenlijk is niet te beschrijven wat je nu aan bouwwerken ziet. Daarnaast ook een groot handelscentrum en industrie. Bedenk dat de stad met 2,5 miljoen inwoners van water en energie voorzien moet worden. Regenen doet het hier niet of zelden, grote ontziltingsfabrieken maken het zeewater geschikt voor consumptie. Tot onze verbazing is zonne energie niet eens echt rendabel hier met panelen zoals wij die hebben. Dat komt door de zandstormen die hier regelmatig woeden, zonnepanelen bedekt met een laag zand leveren natuurlijk niets op en schoonspoelen van regenwater gebeurt ook niet. Een nieuwe Zwitserse techniek met spiegelglas blijkt beter te werken en wordt nu toegepast.
De laatste stop was bij de Altstad van Dubai, met een watertaxi staken we de Dubai Creek over en zagen de grote houten handelsboten van meer dan 100 jaar oud die nog steeds gebruikt worden.
Vervolgens werden we rond 2 uur afgezet bij de terminal van het cruise schip. Na een uitgebreide stapsgewijze check-in procedure (geduld) konden we aan boord.
Onze hut is prima met een balkon met zitje en hangmat. Het schip is een grote ontdekkingstocht, we voelen ons als in een pretpark waar nog van alles te ontdekken valt. Het eten was prima in een van de buffet restaurants. Er zijn ook diverse bars aan boord, een 4-D bioscoop, theater, casino etc. Voorlopig hebben we even genoeg gehad en proberen een lange nacht te maken en lekker uit te rusten van de vermoeiende reis en de vele indrukken van deze eerste dag!

• 19 December 2016 - 15:30

Rianne:

Ik was al aan het wachten op jullie eerste berichtje!
    Wat overdreven allemaal... zo hoog, zo groot, zo over the top! Maar zo gaaf om te zien lijkt me