Nog een keer Puy Marie - Reisverslag uit Salers, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Nog een keer Puy Marie - Reisverslag uit Salers, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Nog een keer Puy Marie

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Augustus 2016 | Frankrijk, Salers

Waarom zou je een wekker zetten als je vakantie hebt? Om tien uur zaten we aan het ontbijt en om elf uur vertrokken we om ook nog een mooie dagtocht met de auto te maken. Via de vallei van de Mars kwamen we bij het mooie plaatsje St. Vincent met, hoe verrassend, alweer een mooi kerkje uit de 12e eeuw. Toch hebben al die kerkjes ieder een eigen karakter of iets bijzonders. Wat steeds hetzelfde is is dat je moet wennen aan de donkerte als je binnen komt. Bijzonder aan dit kerkje was een bloederig Christusbeeld in de houding zoals je die normaalgesproken aan het kruis ziet hangen, maar deze hing zonder kruis aan de muur. Ook mooie glas in loodramen uit de jaren 70, blijkbaar na een restauratie geplaatst.
We reden vanuit een andere richting dan dinsdag naar de Puy Marie en naar beneden in de tegenovergestelde richting over de route des Cretes. Daardoor weer nieuwe verrassende uitzichten op dit mooie gebied. Het voor wielrenners een populair gebied en daarmee ook oppassen geblazen want ze gaan in een razend tempo naar beneden. We realiseerden ons dat de renners van de Tour de France, die dit jaar hier ook voorbij ging, met een snelheid van 80km per uur afdalen terwijl wij dat met een gemiddelde van 45km doen, angstaanjagende gedachte....
Bij "Au bout du monde" wat betekent "het einde van de wereld" (zo een 50 jaar geleden stopte hier de doorgaande weg) een typische salade van de Auvergne gegeten met een glaasje wijn zoals dat hoort in Frankrijk!
Tot slot nog een bezoekje gebracht aan de "Cooperative" waar de beroemde en lekkere Cantal kazen gemaakt worden, gigantische jongens van rond de 45 kg per stuk.
Vanavond gaan we eten bij een boerderij restaurant, dat gaat vast en zeker ook heel lekker en gezellig worden. Producten van eigen boerderij die in een aangename ambiance op mooie wijze worden gepresenteerd, dat belooft wat!. Maar eerst genieten we nog even van het lekkere middagzonnetje en mooie uitzicht. Morgen aanvaarden we de terugreis!

• 13 Augustus 2016 - 08:35

Nelly Merckx-koppers:

ja dan is het weer voor bij . bedankt leuk gedaan els het verslag .ik genoot er van nog n fijne dag samen x