Een beetje verliefd - Reisverslag uit Chantelle, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Een beetje verliefd - Reisverslag uit Chantelle, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Een beetje verliefd

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

02 Augustus 2016 | Frankrijk, Chantelle

We zijn stiekem een beetje verliefd geworden.... op ons huisje, het plekje, de rust en kalmte en de omgeving. Het is zo heerlijk om de versnelling in zijn achteruit te zetten en niets te hoeven en niets te moeten! Vanmorgen een handwasje gedaan (campinggevoel) lekker ontbeten met een verse fruitsalade van o.a. die overheerlijke oranje meloen en pain complet van ons 'eigen' bakkertje. Lekker rustig aan gedaan, maar helaas te rustig voor een bezoek aan het kasteel, vijf minuten te laat voor de rondleiding, grrrrr. Niet getreurd, er zijn genoeg andere kastelen in de Auvergne. We hebben nog wel even rondgekeken in de tuin van Chateau De Chareil, ze verbouwen hier namelijk oude druivenrassen, prachtig aangelegd.
Ik koos weer voor kleiner dan kleine weggetjes en dan kom je ook door leuke dorpjes. Regelmatig kwamen we bordjes tegen van de "route des eglises peintes du Bourbonnais" en zo bezochten we (ja, ook Wouter!) toch nog wat kerkjes. In Contigny stond wel een hele grote met een zo mogelijk nog groter kerkhof, majestueus gewoonweg. Het gaat in deze route om kerken die fresco's, muurschilderingen hebben uit de middeleeuwen. Het is soms speuren omdat ze verbleekt/vaag zijn, daarnaast zijn de kerken hier donker! Er brandt geen kunstlicht en de ramen zijn meestal klein. Mooie dingen gezien! We hebben gewandeld in een wijndorp dat gebouwd is rond de ruïne van een burcht, Verneuil en Bourbonnais, leuk dorp met overal langs de weg levensgrote poppen in allerlei gedaantes. Het blijkt een jaarlijks terugkerende gewoonte die past bij de landelijke omgeving, ik vergelijk het maar met bv het fruitcorso. In september worden alle poppen bij een groot feest verbrand. Er waren erg leuke originele creaties bij.
Vanmiddag hebben we een klein museum bezocht dat als een van de hoogtepunten van de streek wordt aangeschreven, het museum van de draailier in Jenzat, past een beetje in mijn straatje als liefhebber van muziek. Het lastige van musea is natuurlijk de Franse taal waarin alles uitgelegd wordt, de beste man deed erg zijn best om Engels te praten maar verviel steeds weer in Frans, heel grappig. Toch hebben we het goed gesnapt, vooral toen hij na enig aandringen de draailier bespeelde en wij konden zien hoe het nou eigenlijk werkt. Een groot deel van het ieniemienie museum werd trouwens in beslag genomen door een expositie over de doedelzak.
Onderweg vonden we weer leuke plekjes om koffie te drinken en te picknicken, zoals op een boomstam in een klein riviertje, romantisch....
Eind van de middag met een wijntje, worstje en boekje bij ons huisje gezeten, 'zo heerlijk rustig'

• 03 Augustus 2016 - 00:04

Mark:

Leuk om te lezen Els. Geniet nog lekker, de versnelling moet veel te snel weer in z'n vooruit. Dikke kus

• 03 Augustus 2016 - 08:24

Nelly Merckx-koppers:

ja ik zie het voor m , zonnetje , mooi plekj , je zou zo weer verliefd worden.
    geniet ik wacht af op jullie mooie plekjes