hoe dom kun je zijn.... - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu hoe dom kun je zijn.... - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

hoe dom kun je zijn....

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

14 Juni 2012 | Cuba, Pinar del Río

Dank voor jullie reacties. Het gedoe op Schiphol was niets vergeleken bij het probleem wat ik mezelf op de hals haalde.... Niet schieten....
Je gaat naar Cuba om een rondreis per huurauto te maken. Diverse huurbedrijven af gegaan in Havan en uiteindelijk de auto van onze keus gevonden, geen Ferrari of Buick, vraagt de dame naar het rijbewijs voor de formaliteiten, Wouter pakt zijn portemonnee en ziet tot zijn schrik dat zijn rijbewijs er niet inzit. Ik verschiet van kleur en wil ter plekke door de grond zakken.... ook mijn rijbewijs zit niet in mijn portemonnee... vraagt de aardige dame of ik dan misschien een copie heb want dat is ook goed. Ik voel weer de schaamte nu ik dit typ, ja, een copie heb ik want de originelen liggen onder de scanner, leek me wel handig een copietje mee te nemen voor het geval we de portmonnee kwijt zouden raken..... Eind goed, al goed, maar wat een stressssss. Oke, ik heb mijn zonde opgebiecht, nu de leuke verhalen...
We vertrokken om 12 uur uit Havana en namen de noordelijke route, ongeveer langs de kust. Prachtig landschap, nauwelijks verkeer en soms kilometers lang zeer slechte weg. Na ongevver 170 km en 5 uur kwamen we in Vinales. Onderweg ook de eerste lifters meegenomen, o.a. twee oude dametjes die ratelden in het Spaans en ons mango´s gaven.
In Vinales op zoek naar de casa´s waarvan we adres en naam hadden opgeschreven, niet te vinden, het dorp een paar keer door gereden. Het barst hier van de casa´s maar welke kies je_
Uiteindelijk reden we door een straatje en zagen ¨villa Lidia¨ die moest het worden, de naam van mijn lieve vriendin uit Amsterdam hier zien staan moest een goed tekene zijn!
Een betere plek om te ontstressen hadden we ons niet kunnen wensen, hartelijke lieve mensen onze gastheer Juan en vrouw Lidia. Het beviel ons zo goed dat we drie nachten gebleven zijn. Lidia heeft heerlijk voor ons gekookt en we hebben genoten van het schommelen in de stoel op de veranda terwijl het dagelijks leven van de Cubanen in Vinales langs ons heen trok. Heel veel paardekoetsjes, ossenwagens, fietse, stokoude traktors en wandelaars en iedereen zegt even vriendelijk gedag.
De eerste dag zijn we naar het strand gegaan Cayo Jutia, een paradijsje, heerlijk gezwommen in de oceaan en ontspannen!
Verder natuurlijk alle hoogtepunten van de omgeving bekeken,slavengrot, uitzichtpunten, Mural prehoistorica, casa tabacco, jardin botanica en gistermiddag in een hotel naar Ned'Dl gekeken, daar zullen we het verder niet over hebben....
Het leven wat we zien is overweldigend. Paar dingenÑ personenvervoer, onbegrijpelijk dat dat kan op de manier waarop ze dat hier doen. Je voelt je schuldig als je de mensen geen lift geeft. De douche in ons casa, koude douche met twee electriciteitsdraadjes naar de douchkop waarin een verwarmingselement zit.... de vonken vliegen eruit, we hebben het bij een koude douche gehouden. Gisteravond was er een concert van het staatsfilharmonisch orkest in de bioscoop van Vinales. Dit was hilarisch... net een slapstick. Tot 5 minuten voor aanvang stonden de intrumentalistenn nog buiten een sigaretjes te roken met de violen nog in de kist. Het paste allemaal ternauwernood op het podium en terwijl er gestemd werd schalde er muziek uit de boxen van Mama Mia. Het was zo komisch om te zien. Tijdens het concert werd er ook gewoon gepraat en de zaal in en uit gelopen. De toegang was trouwens gratis, staatsgelegenheid. De uitvoering was trouwens helemaal niet slecht en de solisten en het koor zongen prachtig, op het programma stonden opera werken.
Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van onze avonturen. We zijn vanmorgen vertrokken uit Vinals en nu in Pinar voor een bezoek aan internet en een rumfabriekje. Vanmiddag rijden we naar Soroa voor 1 of 2 nachten. We hebben het super naar ons zin met zijn tweetjes en mijn Spaans wordt steeds beter. We hebben ´hele´ gesprekken gevoerd met Lidia en Juan ondanks dat we elkaars staal niet spreken.
O ja, en de Mojita´s smaken uitstekend.
Veel liefs en groetjes uit Cuba Wouter en Els

• 14 Juni 2012 - 15:01

Marjolein:

Klinkt super! Leuke verhalen!

• 14 Juni 2012 - 15:07

Ruud:

Ik zie dat jullie er een spanende tocht van maken en geluk dat ze de kopie rijbewijzen accepteerde anders hadden jullie toch een heel groot probleem gehad.
    Geniet ervan en we gaan ervan verder en ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Zal deze uitprinten en aan Ma laten lezen
    groetjes

• 14 Juni 2012 - 16:13

Tante Nell:

zo jullie maken wel war mee ,maar dat is het leuke van zo vakantie , geniet samen , je schrijft het zo goed , ik reis gewoon mee , liefs hoor xx

• 14 Juni 2012 - 16:53

Lidia:

jaaaaaaaaaa, ik had mijn naamgenoot in Vinales opdracht gegeven goed voor jullie te zorgen, haaaaaaaaaa, wat een giller!!!!
    geniet maar lekker en een dikke knuf van Lidia.

• 14 Juni 2012 - 16:58

Rianne D.:

Ha Els En Wouter, heel herkenbaar hoor die fratsen met rijbewijs en paspoort. Ik heb ook wel eens pal voor de douane gestaan zonder paspoort. Leuk voor later moet je maar denken. Geniet maar lekker verder. Liefs.

• 14 Juni 2012 - 17:12

Rob & Ingrid:

Ha vakantiegangers ach dat kan dus iedereen gebeuren ook jullie. Mooie verhalen veel cultuur snuiven geniet lekker verder goed dat jullie ook nog ff rust opzoeken liefs rob ingrid niels bart

• 14 Juni 2012 - 20:23

Jan En Tonny:

Hoi Els en Wouter
    Een beetje dom ,maar wel handig om een copie mee te nemen. Maar een solexje of met een geit of op een varken kom je er ook wel en je ziet onderweg ook meer. Jullie genieten wel ondanks alles en de volgende keer een boodschappenlijstje maken. Roel kwam vanavond nog even gedag zeggen dus dit weekend zijn de vissen en de poes voor weer ons.
    Nog een fijne vakantie verder en nu gaat alles goed.
    gr. Jan en Ton.

• 14 Juni 2012 - 23:59

Wanda:

ben blij dat jullie nu lekker onstspanned zijn en dat alles NU goed gaat. enjoy

• 15 Juni 2012 - 05:14

Rianne:

Ik zag gisteren jullie rijbewijzen liggen, ja! Dom! Maar gelukkig is het goed te gekomen!
    Missen jullie een reisleider die jullie elke ochtend wakker maakt en onderweg verhalen verteld, of bevalt het wel zelf reisleider te spelen?
    Het klinkt in idd geval allemaal goed.

liefs, Rianne
    even een nl update : )
    Met oma is alles goed. Ik ben gisteren naar een symposium van mijn opleiding geweest. Was erg gaaf. Floor is geslaagd. Harmen geopereerd aan zijn oog. Verder geen nieuws. kus

• 18 Juni 2012 - 08:52

Anneke:

els en wouter. Kees en ik zitten weer helemaal in Cuba als wij jullie verslag lezen. Wat mooi en bijzonder allemaal. En inderdaad vooral het vervoer van de mensen in die dichte vrachtwagens. Je denkt...... gaat dit echt zo. Jullie komen nog veel meer bijzondere dingen tegen. Geniet saampjes en af en toe naar het strand is heerlijk......... lieve groeten kees en anneke.