zoutfabriekjes - Reisverslag uit Havana, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu zoutfabriekjes - Reisverslag uit Havana, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

zoutfabriekjes

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Juni 2012 | Cuba, Havana

We hebben een rustige reis gehad na een toch wel beetje stressig vertrek van Schiphol. Het lukte niet om mijn paspoort in te checken, eerst zelf bij een "paal", toen medewerker erbij, toen naar de balie. Lukte ook niet, hulp van een andere medewerker, security gebeld, alles opnieuw aangemeld, de vraag: "heeft u een strafblad?". Nou ja, natuurlijk niet maar als ze dat vragen ga je toch twijfelen, heb ik mijn belasting wel betaald....? Uiteindelijk weer security ingeschakeld en die heeft via de hoofdcomputer de blokkade of wat het dan ook was verwijderd en ik kon mee. hehe!
Een rustige vlucht gehad, gelzenm, filmpje gekeken, beetje geslapen en na 10 uur geland op Cuba. Eerste wat opviel: korte strakke rokjes met fantasiepanties, lachen! De douaneformaliteiten namen zoals te verwachten wat tijd in bveslag en ik was toch wel ietwat zenuwachtig door dat gedoe op Schiphol, maar gelukkig geen probleem. Geld gewisseld en een taxi gepakt naar de stad, naar onze Casa. Toen we daar aankwamen dachten we echt: is dit het? Ziet er buiten uit als een kooi waar je in moet, maar eenmaal binnen net een museum! Hele aardige ontvangst, lekker koud biertje genomen. Kamer is prima, mooi ingericht, lekkere douche, daar waren we al meteen aan toe, wat een plakkerige hitte! En op naar buiten, lekker rondgeslenterd, op een terras gaan zitten bij het centrale plein en ons vergaatpt aan alle mensen maar vooral de auto's. Schitterend gewoonweg!
We zijn op tijd naar bed gegaan want het is hier 6 uur vroeger dan in nederland, het was dus een hele lange dag.
Oh ja, de captain van het vliegtuig hield ons op de hoogte van de uitslag NL-Den, jammer....
Om half negen stond er een heerlijk ontbijt klaar, o.a. vers fruit, heerlijk. Geen wolkje aan de lucht, lekker heet dus, eerst een hele poos gewandeld en toen een hoponhopof bus genomen met de bedoeling de grote begraafplaats te bezoeken. Daar aangekomen merkte Wouter op dat het hem niet verstandig leek om tussen al die doden zelf dood te gaan van de hitte, er staan nl nauwelijks bomen. Ik was het daar volledig mee eens en in plaats daarvan zijn we de oude stad ingegaan om te lunchen. Gezellig zitten kletsen met een stel Canadezen die o zo blij waren dat ze eindelijk engels sprekende mensen tegen kwamen, haha. Ondertussen genietend van een live orkestje maar vooral van veelal oude Cubanen die op straat gaan staan dansen. Prachtig!
Nu zit ik met uitzicht op de oceaan achter de computer. Dit zal ons enige communicatiemiddel zijn deze vakantie omdat ik zo stom ben mijn simlockcode van de mobiele telefoon niet te weten. Ik dacht deze uitgeschakeld te hebben, blijkt dus niet zo te zijn, dus SMS of telefonisch contact is niet mogelijk. Zeer spijtig, maar misschien ook al wel eens goed en beter passend bij het Cubaanse leven want zie je niemand op straat lopen met een mobieltje zoals in Europa.
Nu maar hopen dat we geen pech krijgen met de huurauto onderweg.... nou ja en anders lost dat zich ook wel weer op.
Tot zover onze eerste ervaringen in Cuba, zeer warm en plakkerig, we voelen ons een zoutfabriek, maar zeer leuk!!!
Ik hoop tot gauw, heel veel groetjes!

• 10 Juni 2012 - 20:45

Marien:

Mooie start ;-) Goed dat de vlucht en aankomst zonder problemen verliepen. Wat is heet Els? Geniet ervan en groet aan Wouter

• 10 Juni 2012 - 21:35

Ruud:

Hallo Els en Wouter
    Ik lees dat jullie al een hele ervaring rijker zijn vwb paspoort, gelukkig is alles goed gekomen.
    Ik wens jullie heel veel plezier geniet ervan, en ik zal ma deze week jullie verslag ook even laten lezen als ze hier is
    groetjes en kijk uit naar het volgende verslag

• 11 Juni 2012 - 06:37

Rob & Ingrid:

Ha dit wordt nu dus echt een avontuur, beetje terug naar de basis, fijn voor Wouter ook!
    een goede start, fijn wat te horen van jullie en we zijn benieuwd hoeveel jullie kunnen gaan tikken in dit reisverslag.

Genieten maar x van ons 4

• 11 Juni 2012 - 11:07

Mark:

Leuk om te lezen Els, fijn dat alles toch nog goed is gekomen.

Nu genieten!

Mark

• 11 Juni 2012 - 12:28

Diny Nieuwendijk:

Hallo Els en Wouter, dacht je op Schiphol niet meteen aan een amb(T)elijk schrijven uit Sauerland?
    Goede start en nog heel veel plezier!
    Groeten Diny

• 11 Juni 2012 - 13:21

Rianne:

Leuk dat je gelijk een verhaal kan plaatsen! Mooi om te lezen,
    kus

• 11 Juni 2012 - 14:04

Tante Nell :

zo van het kille ned , lekker warm , zet n petje op heb je minder last v de zon , en wouter al n grote sigaar gerookt ,en els rum , geniet lekker ,
    daar word geleefd ,muziek de mensen vrolijk , l g tante nell

• 12 Juni 2012 - 06:30

Marjolein:

Krijg er heimwee van als ik jullie verhaal lees.. Veel plezier daar! Ik ben ondertussen ook wel toe aan vakantie, dit weekend lekker naar de Ardennen en volgend week naar Portugal/ Spanje, zin in!

• 12 Juni 2012 - 17:49

Ma:

Lieve Els en Wouter,
    Heb net jullie reisprogramma gelezen wat geweldig, heel veel plezier en geniet van alles.
    Heel veel liefs van Ma

• 13 Juni 2012 - 09:05

Evamarie:

Hoi Wouter en Els,
    Leuk om meteen een verslag te lezen.wel vervelend, dat gedoe met je paspoort.
    Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verslag.