Gegrepen door Sancti Spiritus - Reisverslag uit Matanzas, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Gegrepen door Sancti Spiritus - Reisverslag uit Matanzas, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Gegrepen door Sancti Spiritus

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

26 Juni 2012 | Cuba, Matanzas

Dat is gelukt, dus nu mijn echte verhaal!
Met regen vertrokken uit Santiago voor een dag met heel veel kilometers voor de boeg. Gelukkig werd het vrij snel droog en het werd toch een dag vol afwisseling. We hielden o.a. pauze bij een honkbalwedstrijd langs de kant van de weg, zoiets als onze plaatselijke voetbalclub met toeschouwers uit het dorp, leuk! Volgende pauze bij het enige kanaal dat we in Cuba hebben gezien waar mensen aan het vissen waren. Vol trots liet een van de mannen zijn vangst zien van die dag tot dan toe (vreemde vissen). Wat zie je verder onderweg: veel verschillende landschappen, begroeiingen en soms prairieachtig. Heel veel paarden met stoere mannen erop, kaki shirts aan of blote bovenlichamen gebronsd door de zon, gevlochten hoeden op hun hoofd en vaak extra ballast als balen met stro of zakken vol fruit. Ook heel veel paarden met wagentjes of koetsen erachter. In deze streek hebben we ook veel koetsjes type 19e eeuw (koloniale tijd) gezien. Natuurlijk namen we lifters mee. De langste (120 km) en tevens rustigste lift van de hele vakantie, een 22-jarige verpleegster die na 2 minuten in slaap viel en dat bijna de hele weg heeft volgehouden, af en toe kwam ze overeind om te kijken hoever we waren maar ze had verteld tot waar ze mee wilde, dus ik had haar ook wel op tijd wakker gemaakt. Het kind was echt aan het eind van haar latijn. Een andere lange lift was een voedingsdeskundige die naar een congres was geweest, zij sprak een beetje engels.
We hebben zo een 600 km gereden en dat is echt veel voor Cuba op een dag, maar ja, om 9 uur vertrokken en om 6 uur in Sancti Spiritus aangekomen.
In de gids had ik een casa met de naam Paraiso gevonden, leek me wel wat dus die opgezocht maar bleek vol te zijn. Geen probleem, hij belde een bevriende casa en de dochter des huizes bracht ons daar naar toe. Even heerlijk uitgewaaid op het dakterras met een biertje en toen de stad in. Wat een verademing na Santiago, de mensen zeiden ons hier gewoon gedag en niemand die iets van ons wilde. In een pizzarestaurantje gegeten waar we een geanimeerd gesprek hadden met het tafeltje naast ons waar o.a. een sjamaan aan zat. Hij maakte een scherpe (en juiste) analyse van ons als paar!
Daarna naar casa de Trova, het uitgaansparadijs in Cuba, dit was zoals het hoort te zijn! Helemaal vol met Cubanen van jong tot oud, plaatselijke muzikanten en heel veel rum! Er werd volop gedanst en wij waren blij dat we het leven hadden, wat een hitte, iedereen wapperde met kartonnen en ik kreeg er ook een aangereikt. De sfeer was top! We waren de enige toeristen maar voelden ons een van hen....
Lekker geslapen en zondagmorgen naar de etecsa waar ik het vorige verslag typte!
Nog wat rondgelopen door het dorp en de kerk in om te bekijken. We werden aangesproken door de vrouwelijke gids die toen ze hoorde dat wij uit Hollanda kwamen een jongen riep die Nederlands aan het leren is. Het werd een zeer aangenaam uurtje in die kerk, we hebben uitgebreid gepraat en alles van de kerk gezien tot in de klokkentoren toe waar de klok op mijn horloge gelijk gezet werd!
Tegen twaalf uur dit heerlijke stadje verlaten, we waren echt gegrepen door de rust en sfeer van Sancti Spiritus!
Koers gezet naar de kust op aanraden van marjolein en ralph naar Cayo Sol Santa Maria. Dat betekende over een 50 km lange dijk in zee rijden naar een heerlijk hotel met zwembad, strand en all inclusive. Was ook even heel lekker, boeken uitgelezen en heerlijke cocktails gedronken en gekletst met Engelsen.
Na 2 nachten de biezen weer gepakt en verder richting Havana via Santa Clara, een must om langs het Che Guevara monument te gaan. Was best een indrukwekkend museum!
En nu zijn we in Matanzas, we wilden naar de casa waar marjolein en ralph (en Gini!)geslapen hadden maar er hing geen bordje aan de deur. Toch geklopt en we werden hartelijk verwelkomd maar de casa was deze maand gesloten omdat de kamers opgeknapt werden. Een bevriende casa voor ons gebeld en nu zijn we in casa Paraiso (toch nog) en die hebben internet, handig!
het is toch weer een heel verhaal geworden en ik zou nog veel meer willen vertellen maar doe dat toch maar niet. Vandaag trouwens wel heel veel harde buien onderweg gehad, met twee handen aan het stuur rustig doorgereden, Wouter is een prima chauffeur! In Nederland is ook de nodige regen gevallen de laatste tijd geloof ik.... Nog drie dagen en dan zit het erop! Mijn volgende verslagje zal ik in Nederland schrijven denk ik. Tot dan! heel veel groetjes van ons uit Cuba!

• 27 Juni 2012 - 05:33

Ruud:

Hallo Els en Wouter
    Het is weer een leuk verslag geworden en lees dat jullie weer heel wat hebben meegemaakt.
    Gisteren zijn Yvonne en Lindy voor 5 dagen naar Italie gegaan ze logeren bij Lilian en komen zondagavond thuis.
    Geniet van de laatste dagen daar en een goede terugvlucht toegewenst
    groeten van ons

• 27 Juni 2012 - 05:54

Marien:

Het blijft leuk om op deze manier jullie te volgen. Veel plezier de laatste dagen.

• 27 Juni 2012 - 08:13

Tante Nell:

nou jullie zien heel veel ,zal nog wel na werken als je thuis bent ,geniet er nog even van, ja dan is het weer voorbij ,neem de zomer even mee naar hier , liefs hoor ,

• 27 Juni 2012 - 09:38

Wanda:

het is weer in heel leuk verslag, je zou en boek kunnen maken. Je maakt heel wat verschillende dingen mee, leuk hoor om het allemaal te lezen

• 27 Juni 2012 - 13:03

Anneke:

Els, wat heb je weer een mooi verslag gemaakt. Even reageren. Sancti Spiritus vonden kees en ik ook een heel bijzonder plekje met zijn smalle kleine gekleurde huisjes en straatjes. En inderdaad Heerlijk rustig. En zijn mooie blauwe bijzondere brug!!!!! Wij waren daar tekort moesten door met ons reisgezelschap. Nog een aardige trip terug naar Havanna. Tot gauw. groeten kees en anneke.

• 27 Juni 2012 - 15:19

Rianne:

HIer inderdaad ook veel regen..
    Mam wat schrijf jij toch op een leuke manier, ik zie het helemaal voor me hoe jullie daar met z'n tweetjes rondslenteren en cockails drinken.
    Pap, een prima chauffeur, wist ik wel! :)
    Roel komt hier zo eten, dus ik ga achter het fornuis staan. Tot snel x
    heel veel liefs,

• 28 Juni 2012 - 08:03

Marjolein:

Klinkt allemaal leuk en bekend. Ben benieuwd naar jullie foto's!
    Wij zijn inmiddels terug van onze vakantie, heerlijk gehad. Vanmiddag weer proberen te werken.. ben benieuwd.
    Ik hoor wel wanneer jullie thuis zijn!
    Kusjes!

• 29 Juni 2012 - 17:08

Marjolein:

Hi mam en pap, ik weet niet of jullie dit nog lezen maar ik kom jullie ophalen van Schiphol. Dus als jullie mij niet kunnen vinden op Schiphol bel mij even 0637227729 anders kom ik voor niks. Tot overmorgen!! Geniet nog van de laatste dag! Xx