tunnels en een nieuw geloof - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu tunnels en een nieuw geloof - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

tunnels en een nieuw geloof

Door: els

Blijf op de hoogte en volg Els

01 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

Nog even over die brommers (we gaan er niet zelf op rijden).... het zijn er zoveel! Als al die brommerrijders over zouden stappen op autorijden zou de stad compleet verstopt raken.
Het is verplicht om een helm te dragen en dat doen ze ook allemaal, klinkt veilig, zou ook zo zijn als ze goed pasten maar dat is lang niet altijd het geval. Wat ze ook veel dragen is monddoekjes, dat is in Aziatische landen een algemeen bekend verschijnsel en heeft niets met de Mex. griep te maken. Veel meer met het schoonheidsideaal: een blanke huid. Veel vrouwen dragen dan ook behalve het gezichtsdoekje lange mouwen en hanschoenen. Onder of over de helm hebben ze vaak nog een hoed met een brede rand.
De fietsen zijn inderdaad verdrongen door de brommers, zelfs op het platteland zie je die veel meer dan de traditionele fiets.
Vandaag zijn we naar het ondergrondse tunnelstelsel van Cu Chi geweest. Een indrukwekkend bewijs van het verzet van de Vietcong tijdens de Vietnamoorlog. Het tunnelstelsel is 200 km lang geweest en bestond vaak uit drie verdiepingen. Ongelooflijk hoe een oplossing werd gezocht en gecreeerd om te overleven.... Er waren complete ziekenhuizen, voorraadschuren, kanalen, keukens etc. onder de grond. Onvindbaar voor de vijand. Het was de enige manier om te ontkomen aan het vuur van de soldaten.
Daarna een indrukwekkend bezoek van totaal ander kaliber: de tempel van de Cao Daisekte. Het geloof, Daoisme, is een samenraapsel van wereldgodsdiensten en filosofie. Een kleurrijk geloof met blauw van het Taoisme, geel van het Boedhisme, en rood van het Confucianisme. Het geloof bestaat sinds 1926 en schijnt enkele miljoenen aanhangers te hebben. We maakten een deel van een "mis" mee: spiritueel en meditatief. De tempel, (bouwvormn kathedraal) is bont versierd en rondom staart het oog van Cao Dai je aan.
Oh ja, gisteravond hebben we ons na een wandeling van 2 uur in de regen door de stad, gedragen als "miljonair": we hebben een cocktail gedronken op het dakterras van hotel Rex (5 sterren) 120.000 Dong per glas (dat is ongeveer 5 euro).
Het regent nu ook al de hele middag maar we hadden er weinig last van, het was bijna 3 uur rijden terug naar HCMC vanaf de Cao Dai.
tot morgen! groetjes

• 01 Augustus 2010 - 14:01

Rob & Ingrid:

Wat een super verhalen, het lijkt al of jullie weken weg zijn maar het is pas een paar dagen.
    Geniet er van en een fijn idee dat jullie gewoon blijven wandelen ipv op die brommers.

liefs Rob en Ingrid

• 01 Augustus 2010 - 14:34

Nell-merckx:

zo is het regentijd
    daar ,lekker soppig zeker,
    of valt het mee, groeten

• 01 Augustus 2010 - 15:51

Gini:

zo te lezen hebben jullie al heel veel gezien en gedaan en het goed naar jullie zin, leuk om zo jullie reis mee te beleven.

• 03 Augustus 2010 - 08:52

Rianne:

Hey,
    jullie vermaken jullie prima, zo te lezen!
    Ik ben net begonnen met het maken van een fotoboek, heerlijk om nog even terug te kijken naar alle mooie plekken waar we zijn geweest. Zoals beloofd heb ik een aantal foto's op onze waarbenjij.nu geplaatst.

liefs

• 03 Augustus 2010 - 15:30

Marjolein:

Hoi hoi, klinkt allemaal goed. Ik ben ook aan het genieten van mijn vakantie, za. naar een festival geweest, zo. langs rianne en mark geweest en getourd op de motor en gister naar de sauna geweest. En eindelijk de tom tom gevonden! x