17 gr breed 37 gr heet - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu 17 gr breed 37 gr heet - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

17 gr breed 37 gr heet

Door: els

Blijf op de hoogte en volg Els

12 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

In Hue is een van de grootste markten van Vietnam, die moesten we dus bezoeken. We kwamen daar tegen sluitingstijd maar we hadden nog genoeg tijd om te zien dat de duvel en zijn oude moer hier verkocht wordt. In Vietnam vind je altijd concentraties van bepaalde artikelen. Zo kwamen we eerst bij de schoenenafdeling, echt duizenden paren schoenen liggen opgestapeld en dan wel 20 kraampjes naast elkaar. Er was ook een "foodplaza" iets anders dan bij V&D...
Alle artikelen op de markt blijven liggen na sluitingstijd en worden afgedekt met bouwzeil en touw. Dezemarkt is trouwens grotendeels overdekt. Naast de markt was een supermarkt en dat was een "echte" hier kan AH nog een puntje aanzuigen! Een prachtige winkel met een enorm assortiment. De parkeergarage, je raadt het al, die is hier voor brommers. Nog wat transportmogelijkheden voor de brommer: breedbeeldtelevisies, glasplaten van geschat 2 bij 2 meter, keramische beelden en dan helemaal rondom de bestuurder. De bestuurder heeft trouwens vaak maar een hand aan het stuur, met de andere moet hij zijn vrachtje vasthouden. Ook varkens in manden hebben we gezpot achterop de brommer en zelfs een waterbuffel!
We gingen op tijd naar bed want om 6 uur ging de wekker al weer.

Gisteren hadden we de geschiedenis van de dynastie, vandaag stond in het teken van de recente oorlog. We maakten een stop bij de restanten van een kerk, bij een oorlogsbegraafplaats en bij de 17e breedtegraad. Dat was de scheidslijn van Noord en Zuid Vietnam. In deze streek zijn zware gevechten geweest en nog steeds vallen er slachtoffers door in het veld liggende bommen. Opvallend is de grote hoeveelheid graven midden in de rijstvelden en akkers. Vroeger werden de doden begraven op de plaats waar ze gestorven werden. Echt ontelbaar veel graven, opvallend in een bepaald gebied is dat de graven de vorm van een baarmoeder hebben (wedergeboorte).

De 17e breedtegraad zijn we te voet gepasseerd, de bus ging over de nieuwe brug. De geschiedenis van de oorlog is een heel verhaal, duidelijk is dat veel naties er schuldig aan zijn, allemaal dachten ze zich te moeten bemoeien met de politiek in Vietnam. Het laat zich moeilijk begrijpen.

We hadden geen grote afstand vandaag en doordat onze buschauffeur lekker de gang er in had waren we om half een al in het hotel en konden we genieten van de zee, strand en zwembad. Even geen drukke stad, maar lekker chillen! Ik maakte meteen een afspraak bij de massage en liet me een uur kneden! Een ieniemienie vrouwtje met sterke handen, alles is los!

We hebben net lekker patatjes geten en tonijnsalade en dat gewoon met mes en vork!

Ik sluit me nu weer aan bij de anderen.

ps we komen woensdag al vroeg in de ochtend thuis en met de trein/bus naar huis
Groetjes!

• 12 Augustus 2010 - 14:28

Marien:

Ik kon jullie niet vinden middels google maar met hulp van jullie dochter is het toch gelukt.

Ik moet nog heel wat lezen maar leuk blijft het om zo te volgen wat iedereen overal ter wereld uitspookt. Geniet van de laatste dagen.

• 12 Augustus 2010 - 17:41

Yvonne:

Hay, Nou de markt was dus letterlijk een bijelkaar geraapt zootje ha ha! leuke uitverkoop, wat je allemaal zo beschrijft een heel gebeuren. Vlgs mij kom je ogen te kort om alles te zien.Nou ik denk dat je lekker hebt genoten van je massage. Ik ben met Lindy een paar dagen in een welnesarr geweest in Aten bij Einhoven, was ook heerlijk Lekker zwemmen turks stoombad. sauna wasmij trouwens iets te heet!!! En we hebben heerlijk gegeten. Nou geniet nog van de paar laatste indrukwekkende dgn(tenminste dat denk ik dat dat zo is) groetjes en liefs uit Amsterdam!!!

• 12 Augustus 2010 - 17:42

Yvonne:

Ik bedoel dus Asten bij Eindhoven!!! (kan ook al niet meer schrijven) ha ha

• 12 Augustus 2010 - 21:17

Peggy:

Leuk om jullie reisverhaal te lezen. Plaatsen waar wij ook leuke herinneringen aan hebben. Ze zijn in die jaren wel flink vooruit geboerd. Wij vonden het een nijver volk dat hard werkt om het beter te krijgen en dat lijkt ze aardig gelukt. Nog naar de kapper geweest met een salon bestaande uit een houten stoel en een spiegel aan een boom? Goede (terug) reis.

• 13 Augustus 2010 - 07:27

Rianne:

De gevolgen van de oorlog heeft ook op mij veel indruk gemaakt.. Oorlogen zijn over het algemeen moeilijk te begrijpen, maar deze oorlog spant de kroon.

Je zal ondertussen wel aardig wat foto's hebben gemaakt?! Ik ben benieuwd naar jullie prachtige plaatjes.

Ik ga nu vergaderen op school! De vakantie is nu definitief voorbij..

Geniet, geniet, geniet..
    voor jullie het weten staan jullie zelf weer op de markt.
    kus