Ski dagje - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Ski dagje - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Ski dagje

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

22 Januari 2016 | Finland, Kuusamo

Gisteravond om 10 uur keek ik nog eens op de app van het noorderlicht en zag dat de waarde van de Bz deeltjes negatief was, kans op Noorderlicht... Wouter had geen zin maar ik heb me nog eens goed aangekleed om buiten te gaan kijken. En wat een geluk, in eerste instantie twijfel of wat ik zag een groene waas of gewoonweg een door de maan verlichte wolk was. Een foto van het verschijnsel nam alle twijfel weg, heel vaag noorderlicht. Ik ben wat verder weggelopen van het dorp/schijnwerpers en zag het duidelijker. Na een paar minuten trok het weer weg en ik liep terug, in zijn achteruit, ogen op het noorden gericht. En plots: een grote "wolk" van noorderlicht, zo mooi om te zien, ik heb het zelfs even zien "dansen" met rode flitsen erbij. Het duurde een paar minuten en toen was het weer weg. Wat een mazzel, ik heb het aardig op foto vast kunnen leggen anders had Wouter mij misschien niet geloofd.... ik had een voorgevoel maar hij had er geen vertrouwen in en nu een beetje spijt dat hij toch niet mee naar buiten ging.

Vandaag lekker uitgeslapen en laat aan het ontbijt. De temperatuur is omhoog gegaan maar het was geheel bewolkt en de piste lag in een dikke mist. Aan het eind van de middag trok het op en zijn we gaan skiën. De gevoelstemperatuur was een stuk lager dan wat de thermometer (-15) aangaf, er stond een behoorlijk briesje. In de luwte van de berg was het te doen, maar zodra de wind erbij kwam niet erg aangenaam. Gelukkig hebben ze hier ook gezellige hutjes op de piste en we hebben daar een goede pauze gehouden! Ondertussen was de bewolking weer gezakt en kregen we last van bevroren brillen, je ziet dan ook echt niets meer en zie dat ijs er maar eens af te krijgen onderweg... Niet te doen. Wouter vond het welletjes, ik ben nog een poosje alleen gaan skiën maar de mist vroor gewoonweg aan, ik werd steeds witter (zwarte jas) en mijn skibril was weer matglas, genoeg dus!
In de ski-kelder heb ik nog een tijdje staan kletsen met de materiaalman van twee Finse talenten. Hij was bezig met waxen en slijpen van ski's toen wij begonnen met skiën, zagen hem bezig toen we even binnen waren om onze bril te ontdooien en was er nog steeds toen ik thuis kwam. Ik dacht dat hij voor een heel team aan het werk was, maar het prepareren van ski's voor een race is precisiewerk en er staan meerdere paren paraat die afhankelijk van de omstandigheden gebruikt gaan worden. Morgen zijn er dus internationale wedstrijden en deze twee jongens (twins) zijn net 16 geworden en mogen voor het eerst aan deze officiële wedstrijd meedoen, spannende dag voor hen!
Wij relaxen nog even en ik kijk met een halfoog mee naar Home Alone met Finse ondertiteling, blijft een leuke film! Truste!

  • 22 Januari 2016 - 23:01

    Rianne:

    Laatste verhaaltje?? Het loopt bijna ten einde.. wat een avonturen hebben jullie beleefd

  • 22 Januari 2016 - 23:34

    Wanda:

    Ik voel je tevreden moeheid, wat en leuke ervaringen allemaal

  • 23 Januari 2016 - 22:40

    Anneke:

    Els en Wouter. Wat een belevenis daar zeg. En wat een kou brrrr grrrrr.
    Knap hoor. En wat gaat de tijd snel, niet te geloven. Het is prachtig om het noorderlicht te kunnen en mogen zien. Heel bijzonder.Prachtig die foto's. We kunnen echt alles mee beleven. Die extreme kou gelukkig niet !!!!!!!!!!! Een hele goede terugreis. Liefs kees en anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuusamo

Op zoek naar het noorderlicht

Wintervakantie in Fins Laplad

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2016

Avontuurtje op de laatste dag

22 Januari 2016

Ski dagje

21 Januari 2016

Husky sledetocht

21 Januari 2016

Noorderlicht

20 Januari 2016

80km per uur over bevroren meren
Els

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 201297

Voorgaande reizen:

27 Juli 2019 - 19 Augustus 2019

Caravan zomervakantie

21 Juni 2018 - 01 Juli 2018

On The Road again

29 Juni 2017 - 16 Juli 2017

Met de TR naar Zuid TiRool

23 Maart 2017 - 01 April 2017

Gambia

16 December 2016 - 23 December 2016

Cruise

28 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

La Douce France

17 Januari 2016 - 24 Januari 2016

Op zoek naar het noorderlicht

19 Juni 2015 - 08 Juli 2015

Java-Bali

04 Juli 2014 - 21 Juli 2014

toeren in de TR

06 Augustus 2013 - 17 Augustus 2013

Oostenrijk 2013

24 Juni 2013 - 01 Juli 2013

Santorini

09 Juni 2012 - 01 Juli 2012

viente dias en Cuba

24 Juli 2011 - 08 Augustus 2011

Dolomieten en Alpen met de TR3a

29 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Xin Chao Vietnam

01 Juli 2009 - 21 Juli 2009

Las Vegas here we come

Landen bezocht: