Lekker koud - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Lekker koud - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Lekker koud

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

17 Januari 2016 | Finland, Kuusamo

Geland in een sneeuwbui met min 24 graden, een spannende ervaring. We voelden het vliegtuig een lichte glijbeweging maken en enigszins 'pompend remmen'. Aan het eind van de landingsbaan maakten we rechtsomkeert om naar het kleine luchthavengebouw van Kuusamo terug te taxiën.

Deze eerste vakantiedag begon al vroeg, om 3 uur naar Schiphol gebracht door Rianne met een auto vol spullen, de hele ski uitrusting is mee. Op Schiphol was het nog rustig zo vroeg. We gingen op tijd aan boord maar hadden uiteindelijk toch 45 minuten vertraging doordat het vliegtuig eerst ijsvrij gemaakt moest worden, op de vleugel zagen we inderdaad behoorlijke ijsafzetting en dat met min nul, aparte ervaring, karretjes met hoogwerkers die het vliegtuig schoon spuiten.
Grappig hoe alle passagiers, na een rustige vlucht van 3 uur met mooie zonsopgang, uit de handbagage mutsen, sjaals, wanten etc haalden voor het uitstappen, de gevoelstemperatuur viel mee. Je staat wel meteen in een witte wereld, alleen de landings/startbaan is redelijk sneeuwvrij. Een bustochtje van 20 km door een maagdelijk wit landschap bracht ons naar Ruka. Onderweg kregen we informatie van de reisleider en met name het dragen van laagjes kleding werd zeer aanbevolen. Van de 20 passagiers in de bus werden wij als enige afgezet bij onze accomodatie, een hotel midden in het kleine centrum. Bij de receptie kregen we de mogelijkheid een upgrade van de kamer te nemen voor een redelijke meerprijs, dat hebben we gedaan, lekker ruim met comfortabel zitje, WiFi op de kamer, we kunnen zelf koffie/ thee zetten, balkon en mooi uitzicht!
Koffers uitgepakt, helemaal geïnstalleerd en besloten vandaag niet te skiën, er is bijna geen mens te zien op de piste, te koud vandaag.... Wel zijn we een ommetje gaan maken, goed aangekleed wat inhoudt dat ik een thermobroek onder de spijkerbroek had en een bivakmuts op, Wouter wel een muts maar verder geen extra bescherming. Het was echt behoorlijk koud, de thermometer geeft -24 aan maar omdat er ook een windje staat voelde het, zeker tegen de wind inlopend, erg koud! Achter het hotel is een wedstrijd skischans, indrukwekkend groot en hoog, we hopen deze week hier een keer actie op te zien.... Vanuit onze kamer kijken we op de skipiste, naar de lift is het 50 mtr lopen.
We zitten op de grens van Lapland, ter hoogte van de Poolcirkel, het is hier een uur later dan in Nederland. Op het moment dat ik dit typ (15:15 uur) schemert het en zal het over ongeveer een halfuur donker zijn, heel apart hoor. De pistes zijn verlicht, het ziet er heel sfeervol uit. Er valt lichte stuifsneeuw.
We gaan nu lekker lezen en straks naar de sauna, groetjes!

• 17 Januari 2016 - 14:58

Rianne:

Hoi lieve mam en pap,

Wat leuk dat jullie ons op de hoogte houden d.m.v. van dit verhalenboek! Wij genieten hier ook van de sneeuw alleen met iets aangenamer temperatuur: +1 met een zonnetje :) De sneeuw zal wel weer snel weg zijn.
    Kleed jullie mijn dik aan, jij ook pap! zonde als je neus bevriest
    liefs vanaf het paradijs

• 17 Januari 2016 - 16:10

Anneke:

Hoi Els en Wouter,
    Wat een mooi en spannend begin. Ja, goed aankleden hoor. Zo te horen is alles prima voor elkaar. Fijn hotel, heerlijke kamer. En nu de sauna uit........... heerlijk en geweldig.
    Ik heb net een rondje gaspergauw gemaakt. Heerlijk met een zonnetje. Inderdaad wat Rianne meldt + 1 graad. Houden contact.

Liefs kees en anneke.

• 17 Januari 2016 - 18:23

Marien:

Lekker hoor die frisse, schone en mooie omgeving. Denk om jullie wangen(frostnip) wanneer jullie gaan skieën. Veel plezier.

• 17 Januari 2016 - 19:12

Evelyne:

Hallo, leuk om jullie verslag te lezen, maar zoals mijn Finse schoonzusje zou zeggen, jullie kleden je veel te koud! Ze zegt altijd dat Nederlanders zich veel te slecht kleden als het koud is. Een goede tip van haar is wel dat je geen crèmes e.d. op je gezicht moet smeren waar bestanddeel water in zit, dan bevriest je huid juist extra snel.

Maar geniet ervan, jullie gaan vast ook nog wel een husky tocht maken denk ik.
    Groetjes uit een tijdelijk wit Werkhoven

• 17 Januari 2016 - 21:53

Yvonne:

Hay els en Wouter
    Goed te lezen dat jullie veilig op de plaats van bestemming zijn aangekomen. Beetje bijkomen. Heel veel plezier gewenst!
    Groetjes Ruud & Yvonne.

• 18 Januari 2016 - 08:48

Evamar:

Wat leuk om weer een verslag te lezen van jullie reis, zeker omdat wij daar ook geweest zijn. Geniet ervan.
    Groetjes Evamarie

• 19 Januari 2016 - 06:42

Wanda:

Wat en apart leuk vacantie Els, ik vind het weer erg leuk om alles te lezen, geniet maar lekker. Hier is het 37 graden vandaag morgen 27.