Opzouten, hier komt Wim - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Opzouten, hier komt Wim - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Opzouten, hier komt Wim

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

02 Juli 2015 | Indonesië, Sanur

Van bekenden hadden we een telefoonnummer gekregen van een Nederlandse sprekende chauffeur/gids. Deze heb ik gebeld en ik kreeg inderdaad Wim aan de telefoon, we spraken af om woensdag met hem op pad te gaan. Wim vertelde dat zijn broer werkloos is en daarom rijdt en dat hijzelf vertelt, vinden wij best! Om negen uur vertrokken we, het programma van de dag lieten we aan Wim over, hij kent het eiland immers op zijn duimpje en weet wel wat toeristen leuk vinden om te zien. Door het drukke ochtendverkeer reden we naar de streek Ubud, internationaal bekend als cultureel en artistiek centrum. Beeldhouwers, schilders, houtsnijwerkers, botversierders, zilversmeden etc. We bezochten een schildersatelier en houtsnij atelier, mooi om te zien hoe met precisie het ambacht uitgeoefend wordt en hoe het vak steeds binnen de familie doorgegeven wordt aan de jonge generatie.

Elk dorp op Bali heeft drie hoofdtempels, een begraaf/crematieplaats en een ontmoetingsplek voor de organisatie van 'verdriet en tevredenheid'. Dit laatste is zeg maar een openbare vergaderplaats waar de dorpsoudste de bewoners bij elkaar roept om zaken te bespreken of om vreugde en verdriet met elkaar te delen. De Balinezen vormen een sociale bevolkingsgroep, eenderde van hun inkomen wordt besteed aan sociaal werk, in welke vorm dan ook. De ontmoetingsplaats is ook een plek voor de dorpsjeugd om bv een partijtje tafeltennis te spelen.

Meest opvallend rondrijdend op Bali is de grote hoeveelheid tempels. Elk huis heeft een tempel zoals ik al eerder schreef, Wim vertelde dat eenderde van het grondoppervlak bij het huis bestemd is voor de tempel. Dus: groot huis, veel grond, grote of veel tempels. Op de verjaardag van de tempel wordt er een tempelfeest gehouden, elke dag zijn er dus wel ergens tempelfeesten en dan wordt er veel geofferd en versierd!

Het leuke van op pad zijn met een eigen chauffeur is dat je kunt stoppen waar je wilt, dat je hem veel kan vragen en dat hij rijdt over kleine wegen. Maar dan onderweg wel de toeristische trekpleisters aandoen zoals de tot werelderfgoed verklaarde rijstterrassen, smal tegen de steile helling gesitueerd.
Een volgende stop was bij de bekende Pura Tirta Empul, de heilige bron tempel uit de 10e eeuw. In een groot bassin zie je het water opborrelen, de bron. Uit spuiten komt in een ander bassin verschillende soorten heilig water waar de gelovigen door uitgebreide rituele offers te brengen om vragen. Van het hele eiland komen gelovigen en vandaag extra veel vanwege de maan die vanavond vol aan de hemel staat.

Wim bracht ons naar het mooiste uitzicht op Bali voor een lunchstop, dat is bovenop de Baturberg met zicht op de Gunung Batur (actieve vulkaan) en het gigantische meer dat heel veel water levert voor de irrigatie van midden en oost Bali.

Aan de rivier die bij de heilige bron tempel ontspringt ligt ook het oudste monument op Bali, hindoeïstische boeddhistische altaren die uit de rotsen gehouwen zijn. We moesten daar wel een lange steile trap voor afdalen (au knietje) maar met prachtige uitzichten op alweer rijstvelden en alles wat daar rondom groeit en bloeit. Bij de tempels is het verplicht een sarong te dragen, het onderlichaam is onrein en moet daarom bedekt zijn.
Wim heeft ons het een en ander verteld over het hindoeïstische geloof.
Er is een God maar deze heeft vele namen, ze hebben verschillende functies, god voor de rijst, voor de bloemen, voor de zee, voor het drinken, voor etc. etc. God is energie, toen hij de wereld maakte was dat met twee krachten, positief en negatief. De mens is geboren om te leren niet om te vechten. In het Hindoegeloof nemen de hanengevechten een belangrijke plaats in, het is een offer aan de boze geesten, er mag niet op gegokt worden, zuiver ritueel!
Oh ja, de drie hoofdtempels die elk dorp heeft: een is gewijd aan god die de aarde schiep, een is gewijd aan god die ons van voedsel voorziet en een is gewijd aan god die zorgt voor de balans. Het hindoe geloof is vol dankbaarheid.

We hebben onderweg heel wat afgelachen met Wim, als er iets of iemand op de weg liep was het :"opzouten", oprotten vond hij geen aardig woord, dat gebruikt hij niet. We zagen wandelende takken, wandelende offermanden, wandelend gras, wandelend café, rijdend restaurant, wandelend bed. Het was een hele gezellige dag met Wim! We gaan vrijdag nog een dag met hem op pad!

Vandaag zitten we al een paar uur heerlijk aan het strand, met 30 graden en een briesje van zee is het hier heerlijk toeven! We benijden jullie niet met de hittegolf in Nederland. Veel sterkte en houd het hoofd koel!

• 02 Juli 2015 - 11:25

Rianne:

Leuk! liefs,

• 02 Juli 2015 - 12:57

Nelly M-k:

ja ja jij lekker aan strand daar wij peentjes zweten hier , heerlijk,
    dat jullie zo treffen , en jullie daar alles laat zien ,
    groetjes t nelly

• 02 Juli 2015 - 17:40

Gert Jan:

Leuk om te lezen het "opzouten" herinner ik mij nog goed. Doen Wim de groeten van onze nog wen fijne tijd op Bali Gert Jan en Ankie

• 03 Juli 2015 - 08:08

Wanda:

Hoi Els en Wouter, leuke verslagen, jullie zien wel veel en leuk dat je je Eigen rondreis gids heeft lijkt mij erg interesant, geniet maar lekker op strand enz. veel liefs wanda

• 03 Juli 2015 - 08:18

Wanda:

moet ik ook even zeggen, het is hier erg koud, water koud, rond en grad of 10 nu en het is 4.15 dus vannacht wel en grad of 2-4 koud voor hier en ik ben ertensoup aan het maken. Heb je zin, uuugghh nee hoor zou ik ook niet willen als ik lekker in de zon zou zitten,

• 03 Juli 2015 - 22:15

Ryan En Peter:

Hallo Els en Wouter,
    Mooie verhalen en lekker genieten. Hier alles lekker "warm". Morgen begint de Tour in Utrecht.
    Tot volgende week!

• 01 Februari 2017 - 22:27

Sue:

Hallo, wij gaan in mei naar Bali en heb ook een telefoonnummer van Wim. Klopt het met jullie nummer 081 337 268 075

• 02 Februari 2017 - 10:06

Els Pennewaard:

Hallo Sue, grappig, nummer klopt! Doe Wim de groeten en laat hem maar foto's zien van dit verslag, fijne vakantie gewenst.

• 12 November 2020 - 13:04

Harrie Dankers:

Wij hebben ook enkele rondritten gemaakt op Bali met Wim. Hij vertelde dat hij studerende kinderen had. Wij willen hem daarbij ondersteunen, maar weten jullie hoe wij in contact met hem kunnen komen? Alvast bedankt voor het antwoord

• 10 Juni 2021 - 12:17

R Van Es:

Alles klopt leuke vriendelijke man.Wim heeft ons van de week geschreven dat hij het financieel niet meer rond kan komen .Kan iemand ook Wim met een gift blij maken om wat hij zegt om rijst te kopen.Alvast bedankt zou hij zeggen .

• 04 Juni 2023 - 15:08

Daphne:

Wij hebben jarenlang met Wim trips gemaakt door Bali, maar zijn nu zo’n 6 jaar niet meer geweest. In het najaar gaan we opnieuw naar Bali en zouden we weer met hem op pad willen (z’n nummer heb ik). Weet iemand hoe het met Wim gaat en of Wim nog dagtrips maakt met touristen?

• 26 Juli 2023 - 03:18

Clement:

Beste Daphne, wij gaan morgen (donderdag 27/7) met Wim op pad. De verhalen zijn goed en het oraatje op de boulevard van Sanur erg leuk. Wij zijn benieuwd. Hopelijk volgen er nog een paar dagen om Bali te ontdekken.

• 26 Juli 2023 - 13:28

Hetty De Jong:

Hallo vraagje weten jullie het nummer van Wim wij gaan volgend jaar maart naar sanur hotel puri santrian en willen graag met Wim een aantal excursie doen gr Hetty

• 01 Augustus 2023 - 10:43

Hoi Clement,

Super dat jullie (inmiddels) met Wim op pad zijn geweest. Fijn dat hij nog beschikbaar is voor dagtours. Wij verblijven in Legian, maar hopen in oktober/november telefonisch een afspraak met hem te kunnen maken.

Groet, Daphne

• 05 Augustus 2023 - 02:23

Clement:

Wim zijn nummer is 62 813-3726-8075.

Hij weet dat ik het op deze website benoem. Communiceren via WhatsApp gaat top. Wij zijn twee dagen met Wim op pad geweest waarbij het programma door Wim werd bepaald. Mooie waterval, glazen brug, Holy water spring tempel, Ubud rijstvelden, Sideman met adembenemend uitzicht op mount Agung en de rijstvelden,, koffie plantage (kopi luwak), mount Batur met supermooi uitzicht op Lake Batur. Een derde dag is via Wim georganiseerd: fast ferry naar Nusa Lembongang, met Manu met zijn authentieke boot met drijvers (prive voor de grote drukte) naar Manta Bay op Nusa Penida om te snorkelen met Manta’s, Manu let goed op waar ze zijn, twee andere snorkel plekken bezocht, er zit een lunch bij aan de haven. Wij hebben ipv op het strand te gaan liggen voor twee uur een scooter gehuurd en naar Nusa Ceningan gereden over de yellow bridge en aan de drooggevallen haven bij Sea Breeze gezeten.

Kortom, Wim is een topper, verteld veel historie en cultuur, legt het Balinese hindu geloof fantastisch uit. Wij hebben de rest van de vakantie nog veel spreuken van Wim herhaald :-) Have fun op Bali en de groeten aan Wim.

• 10 September 2023 - 19:02

Daphne:

Super bedankt, Clement! Dan heb ik inderdaad zijn juiste nummer nog. Ik zal via Whatsapp contact met hem opnemen. Fijn dat jullie zo'n leuke tijd hebben gehad met hem. Ik herhaal nog steeds zijn grappige spreuken, wat een leuke man hè.

• 10 September 2023 - 20:28

Els:

Wat leuk dat Wim nog steeds door mijn reisverslag (van inmiddels 8 jaar geldeden) gevonden wordt[e-1f609]