Miljonair zonder pinpas - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Miljonair zonder pinpas - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Miljonair zonder pinpas

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

21 Juni 2015 | Indonesië, Bandung

Na een goede nachtrust om half acht vertrokken met de bus. Je kunt de stad natuurlijk niet verlaten zonder het nationaal monument gezien te hebben, ik heb het gefotografeerd met onze (trotse) gids op de voorgrond. Tjipko spreekt goed Nederlands maar heeft wel een Indonesische tongval en de neiging om veel Indonesische uitdrukkingen en vertalingen van woorden te geven. Dat was even wennen. Hij vertelde een leuke anekdote over de vindingrijkheid van de Javanen. De vorige president had bepaald dat op de hoofdwegen in Jakarta alleen auto's mogen rijden met minimaal 3 inzittenden, zo niet dan kreeg je een boete. Wat er gebeurde: een nieuwe bron van inkomsten werd gevonden, jezelf verhuren als passagier op de hoofdwegen, kostelijk!

Jakarta heeft als bijnaam de "grote Durian" (variatie op de the big Apple), een durian is een Aziatische vrucht die vreselijk stinkt, maar wel heel lekker is....

We reden naar Bogor om de botanische tuin te bezoeken, bijna 200 jaar oud en een grote variëteit aan bomen en planten. Het is aangelegd naast de ambtswoning van de gouverneur generaal uit die tijd en tegenwoordig het presidentieel paleis. Helaas was het geen bloeitijd van de orchideeën. Maar wel prachtige lotusbloemen en reuzenbamboe en mannetje pis;-) (zie foto)

We hadden geluk dat het zondag is en ramadan want geen last van verkeersopstoppingen! Onderweg theeplantages en rijstvelden, mooie route over de Puncak pas, heerlijke lunch daar!
We stopten o.a. bij een brug waar een kampong is en waar de kindertjes altijd rekenen op cadeautjes: zeep en dergelijke uit het hotel. We constateerden dat de tandenborstel een bekend voorwerp is!!! Sommige mensen deelden snoep uit, anderen ballonnen.

Doordat we zo vlot door konden rijden waren we om half vijf al in het hotel in Bandung en konden een duik in het zwembad nemen. Dat viel enigszins tegen.... het water was best koud... De temperatuur valt overigens mee, zo rond de 28 graden, afwisselend zonnig en bewolkt.

Vanavond met 2 reisgenoten (op wiens zak wij tot vanavond hebben geleefd) voor 1,2 miljoen rupiahs gegeten in het hotel. Oké uitleg! Ten eerste: je bent hier met 70 euro al miljonair! Lastig hoor al die nullen! Ten tweede: mijn pinpas is pleite! Hoe dat kan? Bij de haven gisteren wees de gids ons op goed werkende pinautomaten daar. Het leek mij handig om dan maar meteen te pinnen, een ander ging ons voor en hij werkte goed, dus mijn beurt. Ik doe mijn pas in de gleuf en denk "wat een vreemde opening voor de pinpas hebben ze hier". Vervolgens komt er allerlei tekst op de automaat te staan en weer de melding "insert etc." Hm, dat had ik dus al gedaan. De gids erbij geroepen, tja, de bank dan maar bellen, nummer niet in gebruik... Oké, de automaat aan inspectie onderworpen en wat zie ik, mijn pinpas in een verkeerde gleuf gedaan, die gleuf hoorde er niet te zitten, dat was ook duidelijk, maar nog duidelijker was dat mijn pinpas er niet meer uit zou komen..... Nou ja, dat heb ik weer! Wij hebben natuurlijk maar een pinpas bij ons en gelukkig wel contante euro's. Bij het hotel wilden we wisselen, kan niet, banken gesloten (zaterdag). Wij zijn niet voor een gat te vangen dus een vrijwilliger gezocht die voor ons wil pinnen met zijn pas en (lang leve het internet bankieren), ik schrijf het meteen weer over naar zijn rekening. Zo zijn we mooi uit de brand geholpen!
En ja, ik heb wel een creditcard mee, maar daar durf ik niet mee te pinnen, stel dat die opgevreten wordt..... dan heb ik geen borg meer voor het hotel op Bali.

Onze dag zit er op, jullie hebben nog een halve te gaan (5uur tijdverschil). Lekker slapen! Groetjes

• 21 Juni 2015 - 20:18

Jan En Ton:

hallo Els en Wouter,

leuk reisverslag bedankt en wat een pech met je pas maar gelukkig zijn er mensen die jullie willen helpen. verder een fijne vakantie en veel (kijk)plezier.
    gr. Jan Ton.

• 21 Juni 2015 - 21:11

Carla :

Hoi Wouter en Els,

Een mooi verhaal! Succes met de pinpas en nog heel veel plezier op deze mooie eilanden!

• 21 Juni 2015 - 23:45

Peter Wessels:

Leuk verhaal Els en Wouter. Geniet ervan, ook van een durian want die stinkt alleen vreselijk als hij overrijp is. fijne reis verder. Peter & Emma...

• 22 Juni 2015 - 06:51

Rianne:

hahaha wat een sufferd ben je ook!
    Dit is niet de eerste keer zonder pinpas toch?! :) rijbewijs wel mee? :)
    Ach zo maak je nog eens wat mee en blijf je creatief in het bedenken van oplossingen.

Leuk om jullie reis op deze manier te volgen
    xx

• 22 Juni 2015 - 06:52

Rianne:

Trouwens de foto's zijn niet zichtbaar

• 22 Juni 2015 - 07:34

Nelly M-k:

hallo nou dat begint goed zeg baalen he ,fijn dat het op die manier is op gelost ,
    en nu heerlijk genieten , van al dat moois mag zien ,
    tot jullie volgende verslag