Ontspannen - Reisverslag uit Janneh Kunda, Gambia van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Ontspannen - Reisverslag uit Janneh Kunda, Gambia van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Ontspannen

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

30 Maart 2017 | Gambia, Janneh Kunda

Ons hotel ligt in een mooi aangelegde tuin. Er is een grote diversiteit aan bomen en heeft daardoor een aantrekkingskracht voor vogels. We maken elke dag een of meerdere wandelingen en hebben al veel verschillende mooi gekleurde exemplaren kunnen spotten. Er zwermen altijd gieren rond, deze worden dagelijks gevoerd om half twaalf en lang voor die tijd verzamelen zij zich al rond die plek, indrukwekkend groot en vervaarlijk uitziende snavels. We hebben ook 2 keer varanen gezien, die bivakkeren in de greppels die voor de afvoer van regenwater moeten zorgen in het natte seizoen. En dan zijn er natuurlijk de apen die regelmatig voor vermaak zorgen. Niet voeren en niet te dicht bij ze in de buurt komen!
Wandelen langs het strand is heerlijk rustgevend (op de momenten dat we niet gestoord worden), het water maakt mooie patronen en geultjes in het zand. We staan wel versteld van de rotzooi die er soms ook ligt. In Gambia zijn plastic draagtassen verboden!!! Maar bv fruitsap en pinda's worden in Ieniemienie plastic zakjes verkocht, die vind je dus op het strand. Ook op de markt worden veel een-persoonsporties in kleine zakjes verkocht. Plastic is echt een probleem voor de toekomst, bij de compounds en markt zie je bergen plastic afval liggen, geen idee hoe de afvalverwerking hier is.
De oceaan heeft een groot getijden verschil. Ons hotel ligt op een hoger gelegen plek, het strand is voor een groot deel weggeslagen. Met enorme zandzakken en een betonnen kering probeert men meer afslag te voorkomen. Vanmorgen maakte de oceaan een enorme herrie, het was opkomend tij en de hoge golven beukten op de kust. Prachtig om te zien maar de gevolgen zijn minder leuk.
Vanmorgen liet ik me tijdens de strandwandeling meepraten door een "promotor", naar het beste local restaurant. We bekeken de menukaart die gelijk was aan alle anderen die we eerder zagen, niets bijzonders dus. Hij wilde me heel graag de prachtige tuin daarachter laten zien, vooruit, ik liep mee. Het was nogal grappig, het bleek een groot stuk land waar groenten op verbouwd worden. You know tomatoos? Look, here we have tomatoos. You know onions? Here we have onions! Zo ging dat nog even door. Een vrouw was aan het wieden op het terrein, de mannen doen het zware zei hij. Op het terrein waren een aantal waterputten, gesponsord door Nederland, very nice people. Hij kon trouwens ook massage geven en zou dat laten zien. Er stond een oude zeecontainer, er zaten een aantal vrouwen voor, hello, happy holiday? Eerst moest ik zijn tent zien, een afgedankt trekkerstentje met een stuk schuimrubber als bed. You come in and see, nou nee, bedankt.... toen naar de massagesalon, in de container. Hij kon mij een heel gelukkig gevoel geven voor ik terug naar huis ging, zei hij met fluisterende stem. Het is dat er twee vrouwen voor de "salon" zaten anders had ik meteen de benen genomen, even om de hoek gekeken en toen moest ik toch echt gaan kijken waar mijn "husband" was gebleven. Wouter zat aan een kop koffie bij het restaurant, wat haalde jongen zich in zijn hoofd.....
Het past in het verhaal over het sextoerisme waar Gambia ook bekend om staat. We zien met regelmaat, meestal oudere westerse mannen of vrouwen met respectievelijk jonge Gambiaanse vriendinnen of vrienden.

Terug naar het hotel waar we ons installeerden bij het zwembad en toeval of niet, na 5 minuten stond er iemand van de schoonheidssalon bij ons. Dat leek mij een veel beter idee en eind van de middag kreeg ik een stevige rugmassage van Abdou veilig en vertrouwd in het hotel.
's Avonds werden we nog verrast door Bass, hij kwam het petje van Wouter brengen dat in zijn taxi was blijven liggen en had een presentje voor ons, een armbandje met onze naam, zo lief! We nodigden hem uit voor een drankje en hebben nog een tijdje gezellig zitten kletsen, morgenavond zien we hem weer.

• 01 April 2017 - 21:39

Ruud En Yvonne:

Mooi verhaal weer om te lezen!
    Leuk om het in een boekje te verwerken.

• 08 April 2017 - 14:44

Nelly:

jaa gewoon weer n gezelllige dag . ja de mensen zijn vind ik heel vrindelijk .
    geniet doe ik ook hier nu super weer
    doeiiiii