Helemaal Iers - Reisverslag uit Bantry, Ierland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Helemaal Iers - Reisverslag uit Bantry, Ierland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Helemaal Iers

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

26 Juni 2018 | Ierland, Bantry

Na een goede nachtrust (oorverdovende stilte hier) en een stevig ontbijt vanmorgen de benenwagen genomen. Via een langeafstandswandelingpad “Sheeps head” konden we lopen naar Bantry House, een Greorgiaans landhuis met Italiaanse tuin. Het pad liep deels door velden, fijn dat het een tijdje niet geregend heeft, anders hadden we flink onder de modder gezeten. Onderweg schrok Wouter van een in felblauw gekleed persoon, dat bleek een standbeeld. We passeerden “Lady’s Well” een natuurlijke bron waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht, verstopt achter rotsen, vandaar het standbeeld.... een verstild plekje met relikwieën. Ik vond een leuk artikel op internet hierover.
Bantry House ligt prachtig tegen een heuvel net voor de stad. Veel authentieke inrichting uit begin 19e eeuw. Er wordt hard gewerkt om alles, ook de tuin, in ere te herstellen. De “100 steps” brachten ons naar de top van de heuvel vanwaar een mooi uitzicht en een wandeling door de “woodlands” terug naar het huis.
‘s Middags zijn we naar Mizer Head gereden, de meest zuidwestelijke punt van Europa, zo las ik ergens. Hier staat een bezoekers centrum en konden we wandelen naar het oude signaalstation, wat een leven hebben de werknemers daar gehad, vol ontberingen en eenzaam. Via een steil pad en een hoge betonnen brug over de kliffen. Geweldig uitzicht over de rotschaos en zeehonden gespot.
Alsof we nog niet genoeg gezien hadden door naar Three Castle Head. Via een steeds smaller wordend weggetje, omzoomd door muurtjes en hagen kwamen we bij een parkeerplaats. Hiervandaan wandelden/klauterden we over de velden om plots oog in oog te staan met de overblijfselen van drie verdedigingstorens verbonden met een muur op een prachtige plek aan een meer en dat direct achter de kliffen. Echt supermooi!
Het landschap waar we vandaag door heen reden en wandelden is helemaal wat past bij het beeld dat we van Ierland hadden, ruig, kaal, kliffen, groen. Wat niet helemaal past in het plaatje is het weer, wat een good luck! Uit betrouwbare bron vernomen dat het de beste week sinds 20 jaar in Ierland qua zomerweer, hebben wij weer, bofkonten!
Om het beeld van Ierland compleet te maken de pub in Bantry bezocht die sinds 1840 weinig veranderd is, maar vanwege het mooie weer in de biertuin gaan zitten. En dan ‘s avonds natuurlijk een originele Ierse stoof gegeten, heerlijk! Wederom genoten van de zonsondergang, morgen vertrekken we hier weer.

• 27 Juni 2018 - 07:59

Nelly:

ach wouter misschien n nieuwe bril .ha ha . weer toe gelicht els

• 27 Juni 2018 - 11:34

Wanda:

Weer lekker bezig geweest, jullie bofen wel met het weer. Wij had ook vrij veel regen. Hope dat het droog blijf. Ik geniet me jusllie gaan plaatsen die wij weer niet zijn geweest. Groetjes Wanda