andere koek - Reisverslag uit Mariazell, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu andere koek - Reisverslag uit Mariazell, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

andere koek

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Augustus 2013 | Oostenrijk, Mariazell

We verlieten Wenen door een buitenwijk en industriegebied, het is tenslotte een stad met 1,7 miljoen inwoners. We hebben veel gezien en gedaan. Er was nog veel en veel meer te zien maar als wij de pracht en praal van een paleis hebben gezien dan vinden wij het niet nodig nog drie andere te bezoeken, hetzelfde geldt voor componistenhuizen, er zijn er veel in Wenen.
We vonden het een leuke stad maar misten toch wat sfeer. Natuurlijk was er het filmfestival en ook nog een dansfestival wat veel mensen en gezelligheid geeft, maar als je het vergelijkt met Amsterdam of Parijs, vonden wij het een beetje kille stad.

Na Wenen reden we door een grote wijnstreek, het had wel wat weg van Toscane met het glooiende landschap en de donkergroene cipressen er tussen door. In een dorp dat we passeerden werd een groots wijnfeest gehouden waar we onder het genot van een glaasje druivensap (!) luisterden naar de vrolijke klanken van de plaatselijke harmonie.

We vervolgden onze weg via een toeristische route die zeer geliefd bleek bij motorrijders, honderden! Logisch, een mooie bochtige weg door de beboste bergen. Linke soep ook, sommigen reden alsof ze bij de TT waren, oppassen geblazen dus en zelf goed rechts gehouden.

In de middag kwamen we aan bij onze bestemming Mariazell, wat een drukte hier! Er staat midden in dit dorp een enorme (prachtige) basiliek gewijd aan Maria en het blijkt dus een bedevaartsoord te zijn, het Lourdes van Oostenrijk? Volop souvenirswinkeltjes en hotels. Ons hotel is oké, prima kamer maar geen uitzicht helaas (binnenplaats). Ik werd wakker van de geur van gebakken brood, dat is dan wel weer lekker. We werden verwelkomd met een kruidenlikeurtje en een honiglebkuchen (soort taaitaai), plaatselijke lekkernijen.

Het lijkt erop dat ik door de hitte kou heb gevat want ik lag om half acht in bed met keelpijn en koortsrillingen. Wel goed geslapen en hopelijk voel ik me vandaag beter. Er schijnt trouwens een bron te zijn achter de kerk waar helende eigenschappen aan toe worden geschreven, mmm, misschien maar even een bezoekje brengen voor we vandaag op pad gaan.
Groetjes

• 12 Augustus 2013 - 08:35

Tante Nelly:

zeker doen ,dat bezoeken , n gezellige dag samen

• 12 Augustus 2013 - 14:30

Ingrid:

Jullie indruk van Wenen is zeer herkenbaar, wij vonden de stad ook heel mooi maar de echte stadse sfeer is er niet, wat dat ook mag zijn :).
    Pas goed op je gezondheid Els, ga idd maar even in de bron liggen en neem je rust, jullie hebben tenslotte ook vakantie.

en verder lekker genieten, groet en liefs Ingrid

• 15 Augustus 2013 - 15:30

Rianne:

ja ja Druivensap : )
    Hopelijk voel je je weer beter, liefs xx