Sissi - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Sissi - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Sissi

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Augustus 2013 | Oostenrijk, Wenen

Vandaag hadden we wat langer geslapen, moe van de hitte.
Op ons gemak fietsten we naar slot Schonbrunn, de keizerlijke zomerresidentie. Daar aangekomen bleekster al een grote hoeveelheid toeristenbussen gearriveerd te zijn. Er stond een lange rij (type Efteling) voor de kassa en de wachttijd om daarna het slot binnen te gaan bedroeg ook nog bijna twee uur. Daar hadden we weinig zin in, we liepen wat besluiteloos rond toen bleek dat de tuinen vrij toegankelijk zijn. Die zijn we maar aan een nadere inspectie gaan onderwerpen. De tuin is aangelegd in Franse stijl, geheel symmetrisch, prachtige bloemperken, metershoge standbeelden, grote waterpartijen, hoogspuwende fonteinen, watervallen, brede lanen beschaduwd door bomen, romantische rozentuin etc. Er staan ook de nodige bouwwerken zoals de het overwinningsmonument op het hoogste punt in de tuin. Het is nu een café en vanaf het dak heb je een geweldig uitzicht over de tuinen, het slot en de stad. Ook een bijzonder palmenhuis, een constructie van glas en staal, gigagroot. We hebben heel wat kilometers door de tuinen geslenterd en toen we weer bij de kassa kwamen bleek er geen rij meer te staan en de wachttijd was nog slecht 45 minuten. Genoeg tijd om een stuk heerlijk Weense taart met koffie te verorberen.
Het bezoek aan het slot was absoluut de moeite waard. Het is zeer rijkelijk versierd in Rococo stijl. Mooiste vertrek was de spiegelzaal, hier speelde Mozart als 6 jarig wonderkind voor het keizerlijk paar. Opvallend vond ik houten vloeren die in veel verschillende patronen gelegd zijn, ongelooflijk. Al met al indrukwekkend en dan bedenkend dat in deze vertrekken de keizer en keizerin vertoefden waarbij Sissi natuurlijk het meest tot de verbeelding spreekt.
Vanaf een uur of vier dreigt er onweer en regen maar vanavond is dit pas gevallen. We waren bij het filmfestival waar een concert van pianovirtuoos Lang Lang vertoond werd. Voor ons duurde het niet lang, we hadden geen zin om doorweekt thuis te komen en toen we de eerste druppels voelden zijn we opgestapt. Net voor het losbarstte waren we bij ons hotel.
Behalve de Weense taart hebben we vandaag ook de Wiener schnitzel gegeten, heerlijk! Nu de Weense worst nog.

Met tien graden minder dan gisteren was het nog steeds warm met 30 graden, maar wat een verademing, nu voelde de wind als een verkoelend briesje en niet langer als een te warme föhn.

Het cobramuseum kan rekenen op een bezoek van ons, we willen graag de vrolijke schilderijen van deze excentrieke schilder zien, leuk!

• 10 Augustus 2013 - 08:20

Tante Nelly:

leuk om zo op de fiets alles te bekijken ,
    ik weet niet of jullie wel eens in new york zijn geweest , ik wel maar niet gefiets ,
    geniet lil is hier , ook groetjes van haar

• 10 Augustus 2013 - 11:11

Gea Stoel:

Klinkt leuk allemaal wil ik ook nog wel eens bekijken!

• 10 Augustus 2013 - 21:59

Jan En Ton:

Els en Wouter,

leuk riesverslag en blijf genieten.
    groetjes Jan en Ton.

• 11 Augustus 2013 - 21:05

Yvonne:

Hay!

Leuke verhalen weer! Je bent je carriere als schrijfster misgelopen;)
    Uiteindelijk toch nog naar het kasteel van Sissy geweest.
    Groetjes!!!