Auto als museumstuk - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Auto als museumstuk - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Auto als museumstuk

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

07 Juli 2014 | Frankrijk, Mulhouse

De eerste etappe van onze vakantie ligt al weer achter ons. Vrijdagochtend zijn we vroeg vertrokken, via Luik, Luxemburg, Metz, Nancy naar Mulhouse in de Elzas, 700 km. We reden deels grote weg en namen voor de afwisseling hier en daar wat secundaire wegen. Het was benauwd weer en het werd steeds warmer, toch onderweg ook nog wat regen gehad. Voor het laatste deel van de route kozen we een panoramische variant, nl een deel van de Route du Cretes door nationaal park Ballon d'Alsace, mooie omgeving, heel groen en toppen tot 1000 mtr.
Na enige omzwervingen door de stad vonden we ons hotel, centraal gelegen, handig, en een parkeergarage, ook handig voor de TR!
We liepen onze kennissen meteen al tegen het lijf die de route in 2 dagen hadden gereden. Met elkaar een terrasje op het centrale plein opgezocht en de dorst gelest! Er stond een spectaculair programma op het menu zoals een ballet van auto's, maar er was niets van activiteiten te merken. Bij navraag bleek dat de hele boel was afgelast wegens een weeralarm wat afgegeven was.... tja, er zat wel onweer in de lucht....jammer. Op tijd naar bed, best moe van de reis.

We waren dus naar Mulhouse gekomen voor het Festival d'Automobiles, volgens zeggen een groot gebeuren. Zaterdag was er inderdaad sprake van een gezellig festivalgevoel in de stad, straatartiesten, bijzondere voertuigen, optredens, muziek, en veel aandacht voor de Tour de France die 13/14 juli de stad aandoet. Na een wandeling door de stad besloten we een autorit te maken, de omgeving leent zich uitstekend voor toeren in een leuke auto! Onderweg deden we een echte Elzasser herberg aan voor de lunch, heerlijk gegeten en zeer gezellig. Helaas was het ook gaan regenen, het dak moest er op de weg terug.

's Avonds een lichte maaltijd op het plein en ons daarna op straat laten vermaken door een superleuk trio die zeer aanstekelijke muziek bracht. De drie namen het publiek helemaal mee in hun performance, meezingen, deinen, klappen, daar word je blij van! En tot slot natuurlijk een kroegje opgezocht om de kwartfinale wedstrijd van Oranje te zien, spannend! Gelukkig een goede afloop voor ons elftal!

Zondag eindelijk een activiteit als deelnemer aan het festival. Het hele centrum was afgezet voor de 'Grande Parade', dat was een leuke ervaring. Het publiek stond rijen dik achter dranghekken en de voertuigen en hun passagiers werden toegejuicht en kregen applaus. En iedereen zwaaien en ik natuurlijk terugzwaaien, wat een giller. Het was ontzettend warm die dag en juist toen wij aan de beurt waren om te gaan rijden begon het te plenzen, ons eerste rondje was dan ook met het dak er op. Het tweede rondje brak de zon weer door en was het weer zweten. Geen idee hoeveel auto's meereden, maar het waren er zeker veel meer dan honderd waaronder echte museumstukken.
Het publiek was zeker niet te tellen maar als we voor elke foto die van ons gemaakt is een euro hadden kregen, hadden we een klein kapitaaltje vergaard, haha!

Maandagochtend verlieten we Mulhouse met zijn zessen en wilden nog wat meer van de omgeving verkennen. Helaas kreeg er een pech met de auto, problemen met de koppeling, waardoor we de heuvels niet meer in konden. Geen probleem, we zaten in de Rijnvallei en we bezochten eerst een bijzonder vestingstadje (Neuf-Brisach) waar de Zonnekoning zijn sporen had achtergelaten, mooie dubbele vestingmuren en een grote appelplaats. Daar deden we inkoop voor een picknick, we vonden een prima plek tussen de wijngaarden en er werd meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om even onder de auto te kruipen. Het euvel kon echter niet verholpen worden.
Daarna reden we naar onze overnachting plaats: Riquewihr in de Elzas, het best te omschrijven als het sprookjesbos van de Efteling in het echt! Heel sfeervol en romantisch, vakwerkhuizen, prachtige uithangborden, keienstraatjes, terrasjes en souvenierwinkeltjes. We maakten trouwens wel een entree, het stadje (voetgangersgebied) liep bomvol met toeristen toen wij met onze TR's door de smalle straatjes kwamen aangereden naar ons hotel, een hoop bekijks! Nog een gezellige middag en avond gehad met elkaar!

Dinsdagochtend namen we in de regen afscheid van de anderen, zij gingen terug richting Nederland en wij zetten de vakantie voort met zijn tweetjes!

• 09 Juli 2014 - 07:23

Tante Nelly:

hopend nu zon met deze reis ,

• 09 Juli 2014 - 20:42

Ingrid:

Dank vakantiegangers voor het leuke verslag. Wat een leuke ervaring dat festival. Nu gaan we duimen voor jullie voor beter weer want filmpjes krijgen met natte sneeuw is iets te veel van het goede in juli.
    Veel plezier Xxx Ingrid

• 16 Juli 2014 - 19:14

Diny Nieuwendijk:

Wat grappig de Tr wereld is klein wij hebben met Jan en Inez , Gerrit en Elly, Harrie en Peggy in 2002 ook een overnachting gedaan in Riquewihr.
    Hebben jullie ook de specialiteit...zuurkool gegeten?