Dannenberg Elbe - Reisverslag uit Dannenberg, Duitsland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Dannenberg Elbe - Reisverslag uit Dannenberg, Duitsland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Dannenberg Elbe

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Augustus 2019 | Duitsland, Dannenberg

Vrijdag 9 augustus
We verlaten “het kamp” en zoeken noordelijker, opnieuw langs de Elbe een camping. De vooraf uitgezochte camping (leek zo idyllisch) blijkt helemaal leeg en erg afgelegen, dan maar naar het alternatief in Dannenberg. De keus aan campings in deze regio is niet groot, de keus aan plaatsen op de camping wel, deze grotere gemeentecamping is nog niet voor een tiende bezet. Hier gaan we niet lang blijven dus de luifel blijft in de zak.
Toch is dit wel een bijzonder gebied om te bezoeken, op de grens van het voormalige oost en west Duitsland. Het plaatsje Hitzacker dankt daar zelfs een toeristisch bestaan aan, vanaf een heuvel kon men kijken naar het oosten en mogelijk zwaaien naar oude bekenden. De rivier oversteken was in die tijd niet mogelijk, de brug bij Dannenberg was door bombardementen vernield en werd pas na de eenwording hersteld.
We fietsten in de middag naar de stad die ligt aan de Deutsche Fachwerkstrassse, inderdaad veel vakwerkhuizen in de oude binnenstad. Beetje uitgestorven, maar ja, zaterdagmiddag winkels gesloten in Duitsland. We zagen in de etalages wel veel aardige winkels met lokaal aanbod. Een terras was gelukkig voorhanden, biertje en wijn lieten zich goed smaken.

Zaterdag 10 augustus
Op de fiets naar Hitzacker, de plaats is feitelijk een eilandje in de Elbe. De afgelopen eeuw is het regelmatig geteisterd door hoogwater, extreem hoog en langdurig zodat er steigers in de straten werden geplaatst om langs de huizen te kunnen lopen. Sinds vorig jaar is er een lange en hoge kademuur met promenade gerealiseerd om nieuwe overstromingen te voorkomen en zo kon het gebeuren dat we over de “Prins Claus promenade” slenterden. Dit charmante stadje is nl de geboorteplaats van Prins Claus. Koningin Beatrix heeft het na zijn dood bezocht en een gedenksteen onthuld, ter gelegenheid van de kroning van WA is er een koningslinde geplant. Het aardige is dat er veel historische gebouwen te vinden zij, soms echt oud, vaak hersteld maar niet mooier gemaakt dan het nature is geweest. Daardoor komt het heel authentiek over.
De geplande fietstocht van 47 km besloten we in te korten vanwege de aanwakkerende wind. Onderweg even neergestreken op een populair, dus vol, Elbeterrasse. Mooie uitzichten over de rivier met extreem lage waterstand, een eldorado voor vogels! De laatste kilometers opboksen tegen de wind, verder overigens prima weer, half bewolkt 25 graden.
Tot nu trouwens veel geluk met het weer, af en toe een bui gehad maar steeds fijne temperatuur.
Deze oersaaie camping zijn we wel zat dus morgen naar een volgende stop.....

Zondag 11 december
Na het gebruikelijke ochtendritueel de boel ingepakt en vertrokken, we verlaten de Elbe en rijden richting Bremen. Onderweg in de auto de kaart nog eens goed bestudeerd en bedacht om niet ver te gaan maar in de buurt van de Luneburgerheide te kijken. Daar kwamen we om half een aan, er was plek en nu staan we op een Premium camping bij het plaatsje Soltau, da’s even wat anders dan we tot nu gehad hebben. Alles uberperfect geregeld, mooi parkachtig aangelegd en bijna vol. De eerdere campings waren trouwens qua basisvoorzieningen ook prima hoor, steeds keurig netjes en schoon sanitair maar stonden niet in een populair gebied en daardoor stil en veel passanten. Deze camping wordt al drie generaties door dezelfde familie geleid en dat merk je.
We genieten van het zonnetje en de wind, hier niet alleen akelige wespen en vliegen, maar door de beplanting ook mooie vlinders die langs fladderen. Boek uitlezen en straks een wandelingetje maken.

• 12 Augustus 2019 - 04:18

Nelly:

ja zo maak je n rondje natuur , hopend word het wat beter daar hier nu ook regen enz geniet xx