Luther en Bach - Reisverslag uit Bad Harzburg, Duitsland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Luther en Bach - Reisverslag uit Bad Harzburg, Duitsland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Luther en Bach

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Augustus 2019 | Duitsland, Bad Harzburg

Maandag 5 augustus
Het is Lutherstadt-Wittenberg wat onze volgende standplaats is geworden. We hadden een camping hier in de buurt uitgezocht maar deze bleek 10 km van de Elbe te liggen met veel hoge dennenbomen en aan een steile weg ver van een plaats, dus rechtsomkeert gemaakt en naar de Bruckenkopf gereden. Een typische DDR camping, maar aan de Elbe en met uitzicht op de stad aan de overkant. Wel even wennen aan het geluid van het brugverkeer. Hier ook lekker veel ruimte, veel campers en ‘s middags fietsers met kleine tentjes, net als op de vorige camping.

Dinsdag 6 augustus
Vanmorgen met de fiets naar Wittenberg gegaan voor een kennismaking met de stad. De stad van Martin Luther, grondlegger van de reformatie, in 2017 was dat 500 jaar geleden en dat jubileum is uitbundig gevierd, een opsteker voor de stad die valt onder Unesco werelderfgoed. Bij de toeristeninfo hebben we een fietsroute gehaald voor een rondje Elbe en tevens een deel van de Lutherradweg. Mooie uitzichten over de vrije oevers van de Elbe, deels door bos met waarschuwing voor “vallende rupsen” brrrr, de slechte periode van de eikenprocessierups was gelukkig voorbij. In het plaatsje Coswig bijgetankt (terrasje) en daar met het pontje overgevaren. Vanwege de lage waterstand mochten er slecht 3 auto’s per keer mee (ipv 5) en vervolgens langs een oude keienweg (maar geasfalteerd fietspad gelukkig) naar Worlitz. Deze plaats maakt deel uit van het Gartenreich, een cultuurlandschap dat het nuttige met het aangename verbindt. Het is aangelegd in de 18e eeuw door vorst Leopold III, in de stijl van een Engels landschapspark met bijzondere bouwwerken, landhuizen en kastelen. We hebben er maar een deel van gezien maar indrukwekkend!
Daarna door beschermd natuurgebied verder gefietst, veel roofvogels in de lucht, duikend naar hun prooien, ooievaars op de grond, getwitter van vogels in de bomen en de wind in de rug;-). Oh ja, natuurlijk ook regelmatig andere fietsers en als het geen lange afstand fietsers zijn dan rijdt toch zeker 90% op een E-bike, wij doen het (nog) op eigen kracht, route van 55 km, vonden we lang zat! En.... mazzel, 10 minuten nadat we terug waren op de camping een fikse regen en onweersbui, verder de hele dag prachtig weer!

Woensdag 7 augustus
De weersvoorspellingen voor vandaag waren wat minder, regenachtig, dus een mooie gelegenheid om naar Leipzig te gaan, 1 uur rijden. We parkeerden de auto buiten het centrum bij de eindhalte van een tram, heel handig! In no time stapten we uit bij het Hauptbahnhof met twee entrees vanwege de vroeger elkaar beconcurrerende Saksische en Pruisische treindiensten. Apart is het feit dat het een kopstation is met 23 sporen, groot/breed dus, net als het gebouw waarin 130 winkels zijn ondergebracht.
Leipzig is de stad van Johann Sebastiaan Bach.Hier staat de Thomaskirche waar hij vele jaren cantor was en waar zijn grote meesterwerken geschreven en voor het eerst uitgevoerd werden door het wereldberoemde Thomanerchor dat nog steeds bestaat en wekelijks zijn cantates en motetten uitvoert. Ook elk jaar het Weihnachtsoratorium en natuurlijk de Mattheus of Johannes passion. In de kerk een koperen gedenkplaat waaronder de overblijfselen van Bach zouden liggen, in eerste instantie was hij elders in een anoniem graf begraven, ze vonden het een. Ukkige oude man.
Voor we naar het Bachmuseum gingen genoten we van een heerlijke businessluch (je kunt dit. natuurlijk zien als een werkbezoek;-)) met uitzicht op het standbeeld van Bach die we vele malen op de foto gezet zagen worden.
Het Bach museum tegenover de kerk was zeer informatief over zijn werk, leven en familie. Met behulp van een audioguide werden we door de expositie geleid. Behalve een bijzonder productieve componist was Bach ook vader van 20 kinderen van wie er slechts 10 de volwassen leeftijd bereikten en waarvan 4 een muzikaal leven tegemoet gingen.
Natuurlijk waren er de nodige fragmenten te beluisteren, leuk detail: daaronder opnames van onze eigen Ton Koopman en Mengelberg.
Aardig contrast: op het grote plein voor het oude raadhuis was een Musikfest, daar trad om 5 uur een lokale Indyrockband op, was ook leuk!
Verder een prima stad voor wie van shoppen houdt, grootse Kaufhausen!

Donderdag 8 augustus
Vandaag zijn we Lutherstad-Wittenberg nog met een bezoekje gaan vereren. Eerst de brug over de Elbe (altijd lastig brug op) en daarna de Altstadt in. De stad heeft een mooi gerestaureerd centrum, Marktplatz met sierlijk vormgegeven, gekrulde gevels, vaak in pastel tinten. De geschiedenis neemt een belangrijke plaats in en zo is Luther overal vertegenwoordigd. Een enorme slotkerk en het Schloss vertellen de geschiedenis van de stad en de reformatie. Verder is er een schilder van religieuze taferelen gehuisvest geweest die zeer veel beroemd werk heeft nagelaten Lucas Cranach, ik kende de naam wel maar wist niet dat hij aan deze stad verbonden is geweest. Diverse musea en exposities zijn aan beide historische figuren gewijd. Maar je kunt niet alles bekijken dus hebben we ons tot een bezoek aan de slotkerk en het slot beperkt. Daarna natuurlijk een terrasje en ‘s middags weer op de camping in ons boek gedoken, 800 pagina’s over “een klein leven”, heel heftig maar het moet wel uitgelezen.....

• 10 Augustus 2019 - 04:27

Nelly:

ja regen veel ook daar maar goed zo ook mo steden museum enz te bezeoeken ,

• 10 Augustus 2019 - 07:25

Gea:

Hoi Wouter en Els,
    Leuk om weer te lezen, Duitsland heeft zoveel mooie plaatsen .
    Geniet nog maar lekker, hoelang blijven jullie nog?
    Groetjes Gea en Marien