Noord Wales op zijn best - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Noord Wales op zijn best - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Noord Wales op zijn best

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

05 Juli 2018 | Verenigd Koninkrijk, Llandudno

Wat ben ik blij dat we een dag bijgeboekt hadden in dit hotel, er is zoveel te zien in de omgeving. Gisteren was een relaxdagje, vandaag een planning gemaakt om een aantal hoogtepunten te bezoeken.
We begonnen dichtbij, Llandudno ligt op een prachtige plek aan de rond gebogen baai met aan de punt een rotsachtige bult met een omtrek van ongeveer 8 km. Er staan nauwelijks bomen, maar er is een grote variëteit aan planten, bloemen, vlinders, insecten en vogels. De bloeitijd is voorbij en de droogte eist ook hier zijn tol, maar evengoed het maken van een rondje meer dan waard. Halverwege ligt een enorm kerkhof met schots en scheve oude graven waartussen ook nieuwe en twee kerkjes, echt een plaatje, ik houd ervan! Dus even heerlijk rondgeslenterd. Boven op de rots is een informatief bezoekerscentrum dat ook te bereiken is met een trammetje vanuit het dorp of met een kabelbaantje, zo een ouderwets eitje met een soort kooi eromheen. Het past helemaal bij de plaats, Victoriaanse grandeur. In het wild lopen steenbokken met enorme hoorns en er worden schapen geweid. En natuurlijk mooie uitzichten onderweg.
Daarna reden we naar Conwy, een volledig ommuurd stadje met een imposant kasteel uit de 13e eeuw aan de rivier en een leuk centrum. Het kasteel bezochten we niet maar ik nam wel een kijkje in het kleinste huis van Groot Brittannië, echt piep piepklein.
Beide plaatsen liggen aan het Snowdonia National Park, het grootse nationale park van Groot Brittannië met bergen tot iets boven de 1000 meter. Het is een zeer geliefd park voor wandelaars en kampeerders, een bijzonder mooie natuur en kleine (toeristische) plaatsjes onderweg. Ook wij zijn hier en daar gestopt om een klein wandelingetje te maken en te genieten van de pracht van de natuur.
In dit park bezochten we het 15e eeuws Gwydir Castle, het bezit van ooit de machtigste familie van Noord Wales, dat ligt in de vallei van de rivier Conwy, bij het plaatsje Llanwrst (spreek dat maar eens uit...). Het is niet groot, maar bijzonder idyllisch, tenminste, dat vind ik. Je mag zelf rondlopen en als je de zware deur opent stap je regelrecht de Middeleeuwen in. Wat een geweldig interieur, veel uit de Renaissance tijd en wat een beleving. Er wonen veel geesten (most haunted castle) en dat kan ik me helemaal voorstellen. Bijzonder is het originele 17e eeuwse deurpaneel van de diningroom dat door de restorateurs terug gevonden werd in het Metropolian museum in New York en gerepatrieerd is naar Gwydir.
In de ook al mooi aangelegde tuin met 400 jaar oude cederbomen lopen pauwen, ik telde er zeker 10 volwassen en 8 kuikens. Een tent in de tuin met een spaarpotje waar je zelf je kopje koffie of thee met cake kunt inschenken en last but not least: er is enkele dagen per week een B&B (2 kamers) ik onthoud het! Ik liep te genieten in dit romantische decor.
Oh ja, bij de entree was het meisje vergeten te zeggen dat we binnen geen foto’s mochten maken, jammer dan, maar ik zal ze niet op internet zetten, dat zou niet netjes zijn.
Net als gisteren in het hotel genoten van het heerlijke diner.
Een bezoek aan Noord-Wales zonder een concert van een mannenkoor bezocht te hebben is niet compleet, dus dat deden we deze dag ook nog. Mannenkoren hebben hier een lange traditie en kunnen denk ik wel gerekend worden tot het erfgoed. Het was een mooie avond, een energiek koor (gemiddelde leeftijd boven middelbaar) divers repertoire in Welsh en Engels, van pop tot klassiek en traditioneel en dat voor een volle kerk toehoorders. Dit koor uit Conwy geeft 25 (!!!) concerten per jaar en de opbrengst gaat naar goede doelen! Als solist was er een optreden van een harpist, erg goed en ook diverse stijlen.
Een dag dus met superlatieven, dat is wel duidelijk na dit verhaal denk ik.... met veel foto’s...