Abu Dhabi - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Abu Dhabi - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Abu Dhabi

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

20 December 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Abu Dhabi wilden we verkennen met de Hop on Hop off bus. De Duitssprekende gids in Muscat was lastig te verstaan op het woordje "also" na dat hij aan het begin dan wel het einde van elke zin gebruikte en voegde dus niet veel toe. Bij de bustour spreekt een audiogids in het oortje zijn informatie in de door jouw gewenste taal, Engels dus. Daarnaast heb je meer de tijd aan jezelf, je stapt uit waar je wilt en elk halfuur komt er weer een bus op die plek. Onze eerste stop was bij een soort openlucht museum, Heritage village. Leuk om een kijkje te nemen, hand crafts en bedoeïenen leefgewoonten.
Daarna de Etihad towers met het panorama restaurant op de 74e verdieping, 300 meter hoog. Een fantastisch uitzicht op het beroemde Emirates Palace hotel, het presidentiële paleis en natuurlijk over de gehele stad, sjiek de friemel ook!
Laatste stop was bij de Sheik Zayed moskee. Dit gaat alle superlatieven te boven. We zagen het een na grootste n Muscat, hier het het grootste tapijt ter wereld uit een stuk. Kroonluchters van kristal, diamanten, goud en zilver met led-lampen (!) handgemaakt in Italie en Zwitserland. Alles van marmer met ingelegd of opgelegde motieven van bloemen. Ik dacht dat de pilaren beschilderd waren, maar nog eens goed bekeken bleken deze allemaal ingelegd, fabelachtig, het aantal pilaren schatten wij op 1000 stuks. De moskee biedt plaats aan 30.000 gelovigen (buitenterrein meegerekend). De gehele moskee is opgebouwd uit wit marmer, een totaal andere sfeer dan de moskee in Muscat. Exorbitante bedragen hebben gehoord die met de bouw gemoeid zijn geweest.
Terwijl we daar zo rond liepen (uiteraard gesluierd) dachten we terug aan de tempels die we vorig jaar in Indonesië bezochten en ook aan de vele kerken en kathedralen die we in Europa in de loop der jaren gezien hebben. Vele zijn Unesco werelderfgoed, vanwege hun schoonheid en historische betekenis. Deze moskee moet de moderne opvolger zijn van de Borobudur en het Vaticaan... toch? Als je dan ook weer hoort dat de Islam een vrij geloof is dat andere geloven respecteert en accepteert, hoe kan het dan toch dat het zo veelvuldig fout gaat in de wereld.....

Oké, terug naar de vakantie, Abu Dhabi is een ultra moderne Arabische stad met ook weer veel inwoners uit andere continenten. Veel hoge gebouwen, veel glas, veel auto's, groot, duur en voor het overgrote deel wit, schoon en geometrisch. Verrassend genoeg is er ook bijzonder natuurgebied, Mangrove bos dat veel bijzondere vogels aantrekt, dat verwacht je dan weer niet in dit woestijngebied.

Terug aan boord nog even in de boeken gedoken totdat de trossen los gingen. Daarna een bezoekje aan de sauna, hoe decadent, een opgieting met uitzicht op de ondergaande zon en de skyline van Abu Dhabi. Heerlijk gegeten, genoten van de theatervoorstelling "Utopia" een futuristische dans, muziek en acrobatiek performance met prachtige kostuums en decors. Je zit er met je neus bovenop, het theater is drie verdiepingen hoog, het podium beweegt, Joop van de Ende in het klein.
Daarna nog een rondje over het schip, karaoke in de Bierstube, wat een plezier, net de apres ski bar. Op het pooldeck een kerstmarkt...... dan gaan de gedachten toch even naar de vreselijke gebeurtenissen in Berlijn..... goede nacht...

• 21 December 2016 - 07:41

Nelly:

hai zag nu pas jullie site .ik heb n nieuwe computer nou jullie zijn genieten samen toppi hoor
    liefs tante nelly

• 21 December 2016 - 10:58

Rianne:

De taj Mahal is er niets bij als ik het zo hoor! Gaaf om dit allemaal te morgen meemaken en ervaren. Opgieting met zo'n een uitzicht. Fantastisch!

Wel de laatste boot terug nemen hoor. Niet stiekem daar blijven! ;)