Avontuurtje op de laatste dag - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Avontuurtje op de laatste dag - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Avontuurtje op de laatste dag

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

23 Januari 2016 | Finland, Kuusamo

En zo zijn we beland op de laatste dag van onze vakantie week in Finland..... Het was enorm mistig vanmorgen met veel hogere temperatuur, slechts -6 op de thermometer. Als we in Oostenrijk op wintersport zijn willen we altijd vroeg op de piste staan, de ribbels van de pistebully staan dan nog op de piste en het is nog rustig. Dat is hier totaal geen issue, in het begin van de week hadden we om drie uur in de middag nog ribbels... Nu het weekend is is het wel drukker maar de conditie van de piste is gewoon top, geen opgehoopte hobbels van sneeuw, geen ijsvlaktes. De mist vandaag was onze tegenstander.... Aan het eind van de ochtend leek het wat op te trekken en gingen we op pad. Heel fijn dat het een stuk minder koud was, maar geen zicht hebben door de mist is ook wat... Ik word er misselijk van en duizelig, je bent je oriëntatie geheel kwijt en weet soms niet meer of je omhoog of omlaag skiet. Onze tactiek is dan achter anderen aan skiën en hun spoor volgen zodat we in ieder geval op de piste blijven.... maar... op een gegeven moment, toen het helemaal dicht zat met wolken kwamen we off piste terecht en belandden tussen de bomen en struiken. Het was een hachelijke onderneming maar we zijn er goed uitgekomen, gepaard gaand met gevloek en slappe lach en het heeft nog wat aardige plaatjes opgeleverd.
Later op de middag klaarde het gelukkig op maar inmiddels was de knie van Wouter al aardig opgeblazen, ik heb nog wat rondjes in mijn eentje gemaakt. In de hut vermaakte Wouter zich ook wel, veel Finnen spreken goed Engels dus een praatje is zo gemaakt. In de sauna hebben we ook leuke gesprekken gehad, Wouter met de mannen, ik met de vrouwen. Gisteren was het wel hilarisch bij de vrouwen. Zal ik nog even vertellen: toen ik in de sauna kwam zat er een andere vrouw, met badkleding aan. Ik verontschuldigde me en vertelde dat we in Ned. echt gewend zijn om ongekleed naar de sauna te gaan, zij was Engels en dus preuts, zo zei ze. Daarna kwamen er twee Finse, ongekleed uiteraard en vervolgens nog twee Engelse dames met badkleding. We hebben heel gezellig zitten kletsen met elkaar, maar zo grappig, die drie preutse Engelsen op een rijtje die totaal geen aanstoot nemen van de drie die ongekleed in de sauna zitten. Bij de mannen trouwens ook een grappige gewoonte, de Finnen hebben een blik bier bij zich, daar heeft Wouter niet aan mee gedaan.
Vanmiddag heb ik nog even staan praten met de materiaalman van de Finse talenten. Ik vroeg hoe lang die ski's eigenlijk meegaan als ze elke dag geslepen worden. Leuk te weten: zij verslijten 10 paar ski's per jaar, wij verslijten een paar ski's in tien jaar:-)
Voor we naar Ruka gingen had ik gelezen over het nachtleven hier, karaokebars zouden hip zijn! Niets van gemerkt! Het is totaal dood 's avonds, zelfs vandaag, zaterdagavond, niets te beleven. Niet dat we dat erg vinden maar toch.... ik had best karaoke mee willen maken.
De skispullen zijn ingepakt, ik ben benieuwd of ik morgen mijn eigen skischoenen terug vind... zal best, de meeste spullen zitten al in de koffer. We worden morgen om half negen opgehaald, er is sneeuw voorspeld, maar zonder vertraging zijn we rond 13:00 uur op Schiphol! Bye, Bye, geen idee wat dat op zijn Fins is, dat is een soort geheimtaal gebleven......

• 24 Januari 2016 - 08:33

Wanda:

Fijne reis vandaag, het is weer en leuke vacantie gewest :)