Negen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Negen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Negen

Door: Els

24 Juni 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Om zes uur vertrokken we met 2 minibussen naar het Dieng plateau. De wekker hadden we niet hoeven zetten want om drie werden we al wakker van de moskee.... Een bochtige, smalle weg de berg op, door bergdorpjes met al een hoop bedrijvigheid op dit vroege uur. Een plaatselijk gids was mee, zij vertelde dat er tussen de bevolking nog een hoop gehandeld wordt op basis van ruil. Veel mensen droegen dekens om zich heen, de temperatuur voelt voor hen als "vriezen" zo'n 15 Gr op dit vroege uur.

We bezochten eerst de vulkaanmeren, de een blauw, de ander groen, een prachtig uitzicht, de ochtendmist gaf nog een extra dimensie. Vervolgens naar de grote krater van het vulkaancomplex dat behoorlijk actief is. Op de vlakte zagen we al een hoop kleine kratertjes/geisertjes, de grote krater is echt groot en het water kookt met een temperatuur van 120 graden, vanzelfsprekend een hoop stoom en een penetrante zwavellucht. Bijzonder om zo dicht bij dit natuurverschijnsel te zijn.
De hellingen van het plateau zijn dichtbevolkt, een riskante onderneming maar de bevolking neemt de situatie zoals die is, bronchitis en astmatische klachten op de koop toe. De grond is bijzonder vruchtbaar en er is water in overvloed, dus ja....
Op het Diengplateau bezochten we tot slot nog een Hindoe tempelcomplex.

Terug bij het hotel konden we even naar het toilet maar daarna meteen door, op weg naar de Borobudur. Weer een flinke rit met de bus waarin het overigens erg rustig was, de meesten knapten een uiltje. Onderweg een hoop te zien, mooie uitzichten, veel groen, zagerijen, meubelmakers, waterbuffelploeg, dagelijks leven. Na een prima lunch volgde het bezoek aan een van de hoogtepunten van deze reis.
De Borobudur is geen tempel maar een Boeddhistisch monument of heiligdom. Het is gebouwd in de 9e eeuw van lava gesteente, er is geen cement aan te pas gekomen, je moet het zien als een bouwwerk van legosteentjes, heel apart. Er valt een hoop over te lezen, dus ga ik er niet veel over schrijven. Wel even iets over een belangrijk gegeven in het boeddhisme: het volmaakte getal 9.
De Borobudur heeft negen etages, je vindt 504 (5+4=9) afbeeldingen van Boeddha, 72 (7+2=9) stoepa's met daaronder een beeld van Boeddha, en 432 (4+3+2=9) afbeeldingen in de reliëfs op de galerijen. De beelden onder de stoepa's mag men uit veiligheidsoverwegingen niet meer aanraken, dit zou eeuwig geluk brengen (bestaat dat?) maar drie keer over de bovenste etage lopen in de richting van de klok heeft volgens de gids hetzelfde effect, dat hebben we dan toch maar gedaan...

Na dit bezoek volgde een facultatieve excursie met paardenkoetsjes. We werden naar een dorp gebracht waar we enkele demonstraties te zien kregen, rijstkoekjes maken, tempeh van sojabonen maken, rijst stampen en schudden, bezoek aan een traditioneel huis. We konden het ook zelf allemaal uitproberen. Tot slot klom een man voor ons een kokosnootboom in en konden we ons laven aan het kostelijke vocht en vlees van de kokosnoot. Het leven in dit dorp geeft een heel andere indruk van het dagelijks leven dan van wat we zien langs de weg. Tevreden, gelukkige, vriendelijke en trotse mensen.

Echt uitrusten is er niet bij, maar maken jullie je maar geen zorgen, dat komt volgende week wel op Bali! We hebben geen idee van welke dag het is en hoe laat we leven en geven ons gewoonweg over aan het programma van de reis!

• 24 Juni 2015 - 17:09

Nelly M-k:

he heerlijk zo te genieten , alles op je laten afkomen
    zo veel in drukken
    geniet jammer dat we geen foto,s van kunnen zien

• 24 Juni 2015 - 19:04

Marcel:

Als je dit leest is het (waarschijnlijk) donderdag!!
    En inderdaad.....genieten......alles meemaken!!.... en uitrusten in Bali.
    Leuk om te lezen (en veel herkenning)
    Veel plezier morgen (vandaag dus) bij de Sultan.
    In 1975 toen ik bij de NS ging werken, had ik een collega (uit Indonesië) Iri Soekana en wij
    noemden hem altijd de Sultan van Jogjakarta. (blijft altijd bij)

Veel plezier nog!!!

• 24 Juni 2015 - 19:33

Nelly M-k:

sorry er is iets mis gegaan 6 x ??

• 24 Juni 2015 - 22:40

Rianne:

Dan via deze weg 9 kusjes voor jullie. Veel geluk op de rest van de reis

• 25 Juni 2015 - 14:24

Els Pennewaard:

Haha tante Nel, nog drie keer dan zitten we op de magische negen!

Dank voor jullie reacties, leuk! Hele lange en drukke dag gehad vandaag! Verslagje ga ik morgen in de trein schrijven, nu douchen, eten en naar bed want de wekker gaat weer om 5 uur....