Wegversperring en lichtprocessie - Reisverslag uit Mariazell, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Wegversperring en lichtprocessie - Reisverslag uit Mariazell, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Wegversperring en lichtprocessie

Blijf op de hoogte en volg Els

15 Augustus 2013 | Oostenrijk, Mariazell

Ten zuiden van Mariazell stroomt de rivier de Mur en ook hierlangs loopt een populaire fietsroute. Die zochten we vandaag op, ruim een uur rijden naar Bruck an der Mur, een leuke plaats met een groot plein. De weg was snel gevonden en bleek een stuk lastiger dan de route langs de Donau. Hij liep namelijk vaak over landwegen die door dorpen gingen en die lagen wat verder van de rivier af en wat hoger. Er werd een grotere inspanning van ons gevraagd maar de afwisseling was ook groter.

Halverwege stond er een bord dat de weg versperd was wegens bosarbeid, we dachten er wel langs te kunnen en reden door, 2 km lichte stijging. Toen stond er een dwingend verbodsbord en hekken sloten de weg hermetisch af. Er zat niets anders op dan terug te gaan. Aan de andere kant van het water was een kiezelweg op een dijk. Toen die maar genomen, na 4 km liep deze dood bij een stuw in de rivier..... Maar wat een geluk, uit het hekwerk bleek een spijl te missen waar we precies met de fiets doorheen konden, dat was dus mooi opgelost. Ons doel was een volgende plaats aan de rivier, Leoben, ook een aardig centrum met historisch plein.
Het was heerlijk fietsweer, weinig wind en bewolkt, een graad of 18-20, 's middags kwam zelfs de zon nog even door. We reden bij elkaar 40 km, het was een mooie tocht.

Op de avond voor Mariahemelvaart (dat is op 15 augustus) wordt er in Mariazell een lichtprocessie gehouden. Een groot gebeuren, ik ging er in mijn eentje naar toe. De basiliek zat helemaal vol, de kardinaal van Praag, bisschop van Steiermark en nog een aantal hooggeplaatste gasten gingen voor. Het geheel werd omlijst door prachtige muziek, een sopraan uit Moskou, een trompetist uit Boedapest en de organist van de kerk zelf. Om 9 uur vertrok de processie zingend uit de kerk, in de straten hingen luidsprekers. Een lange rij mensen met kaarsen in de hand, voorop de vaandeldragers. Ik vond het bijzonder, in Frankrijk hadden wij het ook al eens meegemaakt.
Na de processie nog een afsluiting in de basiliek en tot slot natuurlijk het Ave Maria door de sopraansolist, kippenvel.

Morgen alweer de laatste dag in Mariazell, nu lekker slapen!

• 15 Augustus 2013 - 11:35

Tante Nelly:

heel bizonder om dat mee te maken