So you think you can dance - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu So you think you can dance - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

So you think you can dance

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

19 Juni 2012 | Cuba, Trinidad

Helaas bleef het regenen, bovendien was zondag een feestdag in Cuba, fathersday is echt een familiefeest, dus geen muziek op de trappen.
Trouwens, lifters meenemen heeft zo zijn voordelen, de laatste lifster voor Trinidad leiden rechtstreeks naar de casa van Javier, handig! We zijn wel ´bestolen´ door andere lifters, niets is veilig op de achterbank, daar hebben we normaal gesproken ook niets liggen behalve die ene keer een plastic tasje met een leeg druivenbakje 'uit NL' en 2 oude vorken, weg dus! Zelfs plastic zakjes zijn hier schaars.
We rijden in een Kia Rio, had ik nog niet verteld. Cuba is een land met rare regels. De auto die wij huurden moest een beurt hebben bij 50000 km, we waren op dat moment uberhaupt blij een auto mee te krijgen met uitsluitend een copie van het rjibewijs dus dat namen we op de koop toe. Doe je die beurt niet, dan is de boete voor jou en verlies je je verzekering. Dus gisteren eerst op pad voor de beurt, alles gaat hier op zijn gemakkie, maar geen probleem, de garage was in een leuk plaatsje waar we rond gekeken hebben. Onbegrijpelijk die verplichte beurt voor huurauto´s, de meeste voertuigen hier hebben de status ´blij dat ik nog rij´. Voor het openbaar vervoer wordt ook veel gebruik gemaakt van koetsjes, niet van die mooie die je in Brugge of Pisa ziet, maar zeer basic. De bus naar Leeuwarden kwam ook voorbij en in Havana zagen we op zaterdagavond de discobus van Connexxion!
Goed, na de beurt naar het natuurpark om een wandeling te maken, de conditie moet tenslotte ook peil gehouden worden. We kozen er een naar een waterval door het tropisch regenwoud. Het was een prachtige, maar zeer zware tocht, het ging een uur lang behoorlijk steil naar beneden.... dus terug omhoog. Wouter heeft zoals hij zegt een ´bijna dood ervaring´ gehad, het was uitermate uitputtend. Wij waren de laatste bezoekers en de óppasser´kwam achter ons aan waardoor je je toch enigszins opgejaagd voelt. Ik vroeg hem een eindje vooruit te gaan en dan steeds op ons te wachten wat hij deed. Was trouwens een zeer aardige man die ons de tocoroco heeft gewezen, een vogel die alleen op Cuba leeft. Ik was al steeds naar hem op zoek en had wel de juiste ´toon´ herkend. Leuk!
Op de terugweg weer een lifter meegenomen die net zoveel Engels sprak als ik Spaans, onderweg dus wat taalles gehad en gegeven!
Om 6 uur begon het weer te regenen, we aten in onze casa wat we trouwens tot nu toe alle dagen gedaan hebben en zijn om half tien op pad gegaan voor muziek. Die hebben we gevonden, eerst casa de Trova waar vooral Salsa werd gespeeld en gedanst en daarna casa di musica waar vooral Afrocubaans de toon voerde, erg leuk. We kregen een dansshow te zien op een krap podium want het regende, waar de dansers van het bekende dansprogramma aan kunnen tippen en Wouter had het geluk dat hij de dansvloer op werd getrokken! En plein public toonde hij zijn beste danskunsten, het gezicht van hem, ik lag in een deuk.
Vandaag wilden we ons in en op het water begeven, we hadden een excursie afgesproken met een catamaran naar een eiland en koraalrif te gaan om te snorkelen. Helaas, helaas, deze dag valt letterlijk en figuurlijk in het water, het is regenseizoen en dat ondervinden we nu aan den lijve. De hele dag harde, heel harde buien! De stoepen in Trinidad zijn hoog, niet om op te lopen, maar om te zorgen dat het water dat als een rivier door de straten stroomt niet de huizen in loopt. Als het droog is wordt de stoep gebruikt om op te zitten en te kletsen met de buren. We hebben beiden ons boek uitgelezen vandaag, Wouter ´onze man in Havana´en ik ´Cubaanse dromen´. We hebben ook al heel wat afgewandeld door de stad, ook erg leuk hoor in de stromende regen.
Mijn knie geneest goed, mijn jeukbulten zijn aan het verdwijnen, gebruik nu elke keer extreem veel Deet, Wouter loopt een beetje te blaffen.. airco....
Woow, het is een heel verhaal geworden. We hebben het ook zeer naar ons zin en ach, het regent toch, dus we kunnen het op een drinken zetten of een uurtje internet tussendoor.... Vandaag de eerste Cuba libre gedronken. de Mojita´s smaken ook heerlijk en Jos, elke dag een eitje!
We zien wel waar we morgen uitkomen, er schijnt een depressie boven Cuba te hangen, het kans ons humeur 'nog' niet verpesten en de Cubanen blijven ook vriendelijk.
Adios! veel liefs van ons!

• 19 Juni 2012 - 21:15

Jacqueline & Jolanda:

Hoi Els & Wouter
    Ontzettend leuk jullie reiserverslagen te lezen. Zwemmen met dolfijnen wat fantastisch. Geniet nog van jullie reis. En wij zullen jullie zeker blijven volgen.

• 20 Juni 2012 - 07:16

Tante Nell:

regen niet zo leuk ,hopend is het voor korte duur , ja wouter dansen met zeker n mooie vrouw he , alles moet je mee maken , wacht maar als els los gaat , maak jij er n foto van
    groetjes hoor

• 20 Juni 2012 - 09:08

Esther Maarse:

Els en Wouter , ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, Roel heeft jullie link doorgestuurdt, krijg gelijk zin om weer op vakantie te gaan.
    Heel veel plezier.

• 20 Juni 2012 - 10:57

Hey Hallo:

leuk weer!
    Tussen de schoolverslagen door even ontspannen en jullie verhalen lezen, heerlijk! geniet lekker samen
    x Rianne

• 20 Juni 2012 - 11:32

Anneke:

Els en wouter. Leuk om jullie verslag te lezen. Hopen dat het zonnetje weer gauw gaat schijnen. En jullie excursies niet nog een keer in het water vallen.
    Veel plezier en geniet.

• 21 Juni 2012 - 08:41

Marien:

Leuk te lezen hoe het jullie vergaat.

• 21 Juni 2012 - 08:52

Yvonne:

Leuk om al jullie belevenissen weer te lezen! Dat mooie dansje van Wouter heb je op op de gevoelige plaat gezet? Die mag je ons zeker niet onthouden;
    Ma krijgt jullie reisverslagen door Ruud uitgeprint, afgeleverd! Kan ze ook op de hoogte blijven! Groetjes en nog een fijne vakantie gewenst door ons! Groetjes X

• 21 Juni 2012 - 10:28

Linda:

heerlijk jullie verslagen...bakkie koffie erbij en genieten...tsja de airco...worden nederlanders gauw ziek van.
    BLIJF genieten!!

• 21 Juni 2012 - 20:31

`Peter:

Hé Wouter je hebt toch niet te veel van je danskunsten laten zien want dat verhaal gaat straks van dorp naar dopr in Cuba, en jij maar dansen. Geniet ervan.

• 22 Juni 2012 - 20:00

Mark:

leuk om lezen hoe het met jullie gaat.
    Er wordt veel gevraagd naar jullie op de tennisbaan.

In de a-poule heb ik met ernst niks kunnen winnen helaas. In de single heb ik alles gewonnen, paul van benthem met 6-1 6-2 de baan afgeslagen :-) Ik speel morgen de halve finale.

ik kijk uit naar jullie volgende verhaal