Wolfgangsee - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu Wolfgangsee - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

Wolfgangsee

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

05 Augustus 2011 | Oostenrijk, Wenen

Om misverstanden te voorkomen, het meer is niet vernoemd naar het wereldberoemde wonderkind maar naar de heilige Wolfgang. Dat werd duidelijk tijdens de tocht die we vandaag maakten. Het weer was goed vanmorgen en dus besloten de wandeling uit de reisgids te maken naar St. Wolfgang. De eerste 45 minuten was een pad langs het meer, daarna ging het bergopwaarts. En niet zo een beetje ook maar behoorlijk steil, zo steil dat ik zigzaggend over weg ging. En zweten, tjonge. Langs de weg, die ook wel de kruisweg wordt genoemd stonden de 14 staties van de kruisiging van Jezus. Je hoort ons niet zeggen dat wij het zwaar hadden hoor, hm. Eenmaal boven op de rots stond de Falkensteinkapel met een wensklok. Ik kon niet anders dan deze luiden en wensen dat de slachtoffers van de droogte in Afrika betere tijden zouden krijgen. Onderweg klaterende beken en watervallen.....
De route is gelopen door vele pelgrims. Onderweg uitleg over de diverse wonderen die de heilige Wolfgang overkomen zijn, waaronder het ontstaan van een bron, wij konden ons verfrissen en het zweet van onze gezichten afspoelen. Natuurlijk ook schitterende uitzichten over het meer en veel bloemen en insecten die de aandacht trokken. Meerdere wandelaars en steeds "gruss Gott" tegen elkaar tot er een stel aankomt van wie je meteen ziet, dat zijn Nederlanders, en dat zien zij dus ook van ons, dus "hallo" en meteen een praatje. Grappig dat je landgenoten toch altijd herkent. Na 10 km en 4 uur (incl pauze) kwamen we aan in het plaatsje St. Wolfgang waar we met een voldaan gevoel op de veerboot terug konden naar St. Gilgen.
Daar was de filmploeg nog druk bezig. Het dorp blijkt het decor te zijn van filmopnames voor de Oostenrijkse televisie, leuk om even te bekijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken. De filmtitel: alles von der liebe of zoiets, het leek een soort soap te zijn, Porsche, politie, oude man met jonge vrouw, ruzie, nou ja, we zullen het resultaat nooit zien. Ik heb me nog aangeboden als figurant maar die hadden ze niet meer nodig, we zagen wel hoe die, net als de hoofdrolspelers, geïnstrueerd werden door de regisseur en zijn assistenten.
Vanavond was de laatste avond van de geboekte rondreis. Heerlijk gegeten weer in dit uitstekende en bijzonder sfeervolle hotel en wederom een gezellige avond gehad met medereizigers.
Morgen gaan we naar Salzburg, moet een erg mooie stad zijn, ik heb er veel zin in. We zien wel waar we dan overnachten en als ik gelegenheid heb zal ik zeker weer een stukje schrijven.
Serfuss, gute nacht!

(De TR had dus weer rustdag, als deze zich nu maar niet verwaarloosd voelt....)

• 06 Augustus 2011 - 06:19

Tante Nell:

goeimorgen ja het is bijna voor bij ,Salzburg is n mooie stad en wenen ook ben daar wel eens geweest , nou je gaat nu niet meer richting lilian , sancia -jimmy gaan vandaag richting garda pas om 18 uur vertrekken ze, 2 weekjes , lilian word 17 aug aan haar galbaals geholpen blijft dan 3 dagen ,z-h . nou geniet er nog even van , ik geniet van je mailtjes .l-g

• 07 Augustus 2011 - 01:17

Wanda:

salzburg is inderdaad en leuke mooie stad, wij hebben er leuke herinnering van, again enjoy.

• 07 Augustus 2011 - 08:27

Rianne:

Gisteren was het een regenachtige gaypride, maar wat een feest was het! Echt een bijzonder sfeertje.
    Vandaag lekker een lui dagje op de bank, morgen worden we beiden weer op het werk verwacht.
    Zal weer even wennen zijn.
    Geniet van de laatste dagen.
    x