moterpech en cyclo's - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu moterpech en cyclo's - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Els Pennewaard - WaarBenJij.nu

moterpech en cyclo's

Door: els

Blijf op de hoogte en volg Els

06 Augustus 2010 | Vietnam, Nha Trang

Wat een fantastische dag weer!
Het eten in de "kippenschuur" gisteravond was leuk, onbeperkt eten en drinken, je zou denken dat wordt een latertje. Een aantal mensen van de groep had het echter al snel gezien en stelde zich buiten op voor de bus. Jammer, maar wij zijn daarna met een ander stel de stad nog in gegaan. We werden getrakteerd op een regenbui, maar geen nood, reataurantje ingedoken en nog lekker wat gedronken en gekletst.

Vandaag werden we om half negen bij de bus verwacht. We brachten een bezoek aan het Oceanisch museum. Veel vissen gezien, o.a. zeepaardjes, altijd weer leuk! Opvallend was het grote aantal weckpotten met allerlei vissen en aan de oceaan gerelateerd materiaal op sterk water. Vergelijk het met een ouderwetse bibliotheek met planken vol boeken....

Daarna liepen we naar de pier om aan boord te gaan van een boot. Het zou 20 minuten varen zijn naar het visserseiland, het werd een klein uur... motorpech. Een heel gedoe, we dobberden rond op zee en noemden onszelf al gekscherend de "Fox-boot-breukelingen". Dat viel natuurlijk wel mee maar uiteindelijk lokten we door met zijn allen "HELP" te roepen een vissersboot die ons op sleeptouw nam. Zo konden we toch onze wandeling door dit vissersdorp maken. Je komt dan heel dichtbij het dagelijks leven van de Vietnamees. Heel mooi. De mensen trekken zich eigenlijk nauwelijks iets aan van die "pottenkijkers" want dat voel je je toch wel een beetje. Er wonen 3000 mensen op dit eiland en veel van hen worden gesteund door familie overzee.
We dronken koffie op het eiland en werden vervolgens (als je dat wilde) met een mandje over zee terug naar de boot gebracht. Weer een ervaring rijker. Die mandjes, gevlochten van palmbladeren, worden gebruikt voor de visvangst. Van de vissersboot wordt de vangst met het "bootmandje" naar de wal gebracht.

Terug aan wal bezochten we nog torens uit de Cham dynastie. De rode bakstenen torens met daarin een tempel stammen uit de 9e eeuw. Kunstwerkjes en mooi uitzicht over de stad.

Na de lunch (lekker) stonden de cyclo's (riksja's) klaar voor een tocht buiten de stad. Geweldig was dat!!! In eerste instantie voel je je wat opgelaten maar al snel nam het "genieten" van de ervaring de overhand. Een van de mannen had een heel oud en klein mannetje als fietser en toen we eenmaal de stad uit waren wisselde hij van plaats en fietste zelf verder. Och, wat een klein manneke was dat.
Er werd gewisseld en de lichtste dame nam de plaats over. Kwam het toch allemaal nog goed.
We bezochten een pottenbakkerij waar ze de barbecues maakten waar we gisteren van aten.
Daarna een weeshuis met school (Boeddhistisch). Dat was erg bijzonder (we hadden als gift 20 kilo rijst meegenomen). Al die kindertjes om je heen natuurlijk. Een aantal kinderen was in de tempel en kreeg les in mediteren. Een aantal mensen van de groep zit in het onderwijs, die waren niet weg te slaan bij het schooltje.
Tot slot nog een stop bij een atelier waar ze matten vlechten van sisalgras. Deze worden meestal als matras gebruikt, op de bamboebedbodem. Nu snappen we waarom de matrassen zo hard zijn... dat zijn ze hier gewend.
Onze fietsers kregen een flinke fooi, dat snap je!

Nu zijn we toe aan een frisse douche. Het is de hele dag bewolkt geweest en het is heel plakkerig weer. We voelen ons vies!!! Wat er niet leuk is aan deze reis....? Wouter heeft nog steeds een rode rug van onze "vrije" dag en ik zit onder de bulten die verschrikkelijk jeuken. Maar dat kan onze pret niet drukken.

Nou, de groetjes weer van ons beidjes!!!

Dank voor jullie reacties en oh ja, foto's komen na de vakantie....de techniek hier laat het niet toe om ze ter plekke toe te voegen aan dit reisdagboek.

• 06 Augustus 2010 - 12:02

Yvonne:

Hay, leuk weer om jullie ervaringen te lezen, je hebt denk ik al aardig wat foto's gemaakt. Nou die 2 kleine tegenslagen maken in ieder geval heel veel goed, veel nieuwe indrukken en gezelligheid in ieder geval. Nou nog veel plezier toegewenst van on 4-tjes!!!

• 06 Augustus 2010 - 13:49

Rianne:

Je zal wel veel foto's hebben gemaakt ondertussen..
    Wij smeren altijd witte tijgerbalsem op onze muggenbulten, helpt tegen de jeuk.

kus